Leonardo Vinci – Artaserse

Philippe Jaroussky, Max Emanuel Cencic, Franco Fagioli, Valer Barna-Sabadus, Yuriy Mynenko – kontratenor, Daniel Behle – tenor. Text: A, N, F. Nahráno: 2011. Vydáno: 2012. TT: 67:26, 65:46, 54:36. DDD. 3 CD Virgin Classics 6028692.

I opery mají své osudy a mnohdy nebývají takové, jaké by si pro ně zřejmě představovali jejich tvůrci. Když Pietro Metastasio vytvořil libreto Artaserse , prohlásil o něm, že je to nejšťastnější z jeho dětí. Do hudební košilky jej v následujících desetiletích oblékl například Johann Adolf Hasse, Christoph Willibald Gluck nebo Josef Mysliveček. Ale nejzářivější a zároveň nejstrastiplnější cestu mu připravil neapolský koloraturní mág Leonardo Vinci, který se libreta chopil jako první. Premiéra opery v římském Teatro delle Dame v roce 1730 způsobila senzaci a pro Vinciho znamenala triumfální vrchol kariéry (necelé čtyři měsíce po premiéře mu prý do šálku horké čokolády vlil manžel jedné z jeho milenek prudký jed). Ani po smrti nepřestával Vinciho Artaserse fascinovat publikum i interprety, ale s koncem baroka se dílo z pódií vytratilo. Na tom není nic zvláštního, samozřejmě. Artaserse měl ale složitější provozní život oproti ostatním barokním operám „díky“ Vinciho vynalézavosti. Nejen že protagonisty nešetřil a do pěveckých partů „zlovolně“ zasel spoustu krkolomných pasáží, ale především se překonal, co se hlasového obsazení týče – šest protagonistů = jeden tenor a pět kastrátů! Máme tedy štěstí, že žijeme v době skvělých kontratenorů a že se před pár lety jeden z nich, chorvatsko-rakouský kontratenor Max Emanuel Cencic , rozhodl pomoci přivést na svět nahrávku Vinciho opusu s ryze mužským obsazením. Výsledkem je nahrávka společnosti Virgin Classics, přinášející tři hodiny strhujícího drama per musica, pulsující, barevně hýřivé hudby a skvělých pěveckých výkonů. Hlavní úloha nemohla připadnout nikomu jinému než miláčkovi publika Philippu Jarousskému , který Artaserseho naplnil jemností a vznešeností. Podle mého jednoznačně nejopojnější barvou a fenomenální prací s hlasem ale všechny ostatní zastínil zpěvák argentinského původu Franco Fagioli , kterého v dnešním světě kontratenorů považuji za zjevení. Výjimečná hudba, výjimečné hlasy a výjimečný Diego FasolisConcertem Köln , to je nejčerstvější osudový zvrat v životě perského krále Artaserse.