pátek, 6. září 2002

Leonard Bernstein: Jeremiah (Symphony No. 1), The Age of Anxiety (Symphony No. 2), Divertimento

Nahrávka BBC Symphony Orchestra s Leonardem Slatkinem je celá věnována dílu Leonarda Bernsteina, známého dirigenta a skladatele. Z děl tohoto autora, ze kterých jsou široké veřejnosti známy především jeho muzikály jako například West Side Story , dramaturgie zvolila díla pro orchestr. Jeremiah je Bernsteinova první symfonie z roku 1942 komponovaná během druhé světové války jako protest proti persekuci Židů Hitlerem. Třetí věta první symfonie s vokálním sólem na hebrejský text z knihy Lamentací je na této nahrávce svěřena mezzosopranisce Michelle DeYoung , zpěvačce spolupracující se známými nejen americkými orchestry jako New York Symphony Orchestra, ale i s l'Orchestre philharmonique d'Israel. Pěvecký projev DeYoung svým plným barevným rejstříkem, čistou intonací i přesnou deklamací potvrzuje její pěvecké kvality. Druhá symfonie Leonarda Bernsteina The Age of Anxiety z roku 1949 je inspirována stejnojmennou básní anglického básníka W. H. Audena. Stejně jako sopránový part v první symfonii, tak klavírní part v The Age of Anxiety hraný italsko-americkým klavíristou Jamesem Tocco nezaostává za orchestrem v technické vyspělosti, ani v přesném rytmickém cítění jazzových prvků u Bernsteinových skladeb tak důležitých, ani v plném barevném rejstříku lyrických částí symfonie. Poslední skladbou na CD je Divertimento pro orchestr z roku 1980. Skladba věnovaná 100. výročí Boston Symphony Orchestra, se poněkud vyčleňuje z dramaturgie. Domnívám se, že oproti závažným předchozím skladbám by ji její poněkud "odlehčený" charakter řadil dramaturgicky spíše na jiné CD. Tímto nechci snižovat kvality Divertimenta jak po kompoziční stránce, tak technické možnosti orchestru.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 79:13

Nahráli: Michelle DeYoung - mezzosoprán, James Tocco - klavír, BBC Symphony Orchestra, Leonard Slatkin