Lee Hoiby

A Month in the Country

(Měsíc na vsi)

Jenny Rebecca Winans – soprán, Charles Temkey – basbaryton, Liam Bonner – baryton, Yoosun Park – soprán, Jon-Michael Ball – tenor, Alex Boyer – tenor, Vivian Krich-Brinton – soprán, Sarah Willi-

ams – mezzosoprán, Mannhattan

School of Music Opera Orchestra, Steven Osvood. Produkce: John Ostendorf. Text: A. Nahráno: neuvedeno. Vydáno: 2005. TT: 61:41, 59:11. DDD. 2 CD Albany Records Troy 747 748 (distribuce Euromusica).

Nevím o tom, že by se kdy u nás hrála některá z oper amerického skladatele Lee Hoibyho. Má jich přitom desítku (většinou psaných na zakázku) vedle baletů, scénické hudby, písní a dalších skladeb. Už první – Šála – podle Čechova, z roku 1958, pronikla za hranice Spojených států do Japonska, Itálie, Německa, Holandska i Austrálie. Jakkoli se Hoiby zpočátku jako koncertní klavírista věnoval avantgardě, po skladatelském studiu na Curtisově hudebním institutu u Gian Carla Menottiho se zaměřil na komponování oper v tradičním postromantickém stylu.

Taková je i jeho čtvrtá opera z roku 1964 podle Turgeněva na libreto Williama Balla, tehdy ještě s názvem Natalia Petrovna, op. 24, objednaná newyorským City Center a zde i premiérovaná. Hoiby se k této opeře vrátil a přepracoval ji – pod názvem shodným s Turgeněvovou dramatickou předlohou ji přejmenoval na Měsíc na vsi a takto byla poprvé uvedena v roce 1981. Tuto verzi zařadilo do dramaturgicky zajímavé řady svých školních operních produkcí v roce 2004 také Operní studio Manhattan School of Music. Je dobře, že nezůstalo jen u několika představení, ale společnost Albany Records vydala v roce 2005 na dvou CD záznam představení zhruba dvouhodinové opery o dvou dějstvích. Je tak k dispozici první kompletní nahrávka této Hoibyho opery.

Ačkoli jde o školní provedení, má pod taktovkou Stevena Osgooda (mimo jiné uměleckého šéfa společnosti American Opera Project, která byla založena na podporu nových amerických oper) vysokou plně profesionální úroveň s výbornými výkony (včetně perfektní výslovnosti) všech představitelů se sopranistkou Jenny Rebeccou Winans v titulní roli Natalie Petrovny. Té se podařilo vyjádřit širokou škálu nálad a pocitů této krásné nudící se, intrikující, žárlivé, zamilované, vášnivé, drsně ironické, panovačné i ponížené manželky.

Hoiby nepatří k revolucionářům operního žánru, naopak – ctí a využívá ověřené principy, jak je kodifikovali romantikové, se zřetelnými vlivy Menottiho, Barbera i Debussyho. Z Měsíce na vsi ale slyšíme především inspiraci Richardem Straussem. V souvislosti se závěrečným téměř šestiminutovým nostalgickým oktetem bývá připomínán slavný tercett z Růžového kavalíra – ne tak docela neprávem. Hoibyho postavy ruské společnosti 40. let 19. století mají svoji zřetelnou individuální charakteristiku založenou na tematické příbuznosti i jiných kompozičních technikách. To je zřejmé hned v první scéně (v níž obyvatelé a hosté venkovského domu hrají karty za zvuku vzdáleného klavíru), v níž série samostatných replik rychle přechází v ansámbl, v němž se kontrapunkticky vrší nálady a úvahy jednotlivých postav. Obstarožní doktor je obsazen buffo tenorem a jeho permanentní přiopilost charakterizuje synkopický rytmus, efektní koloratury smíchu vystihují mladičkou naivní Lisavetu. Je zřejmé, že Hoiby má talent pro silné, dlouhé linie teskně posmutnělých melodií, cit pro „čitelné“ hudební vyjádření výrazu ve vztahu ke zhudebňovanému textu – ať už hudba jeho význam podtrhuje, doplňuje, rozšiřuje, nebo samostatně komentuje. A protože Hoibymu nechybí ani zdatnost a invence v orchestrální instrumentaci, která bohatě využívá dechové nástroje a hudební idiomy, smysl pro kontrasty a dramatické gradace, výsledkem je velice plastická partitura dobře vystavěného prokomponovaného hudebního dramatu.

Booklet obsahuje pojednání o Turgeněvově dramatu a vzniku opery v souvislostech americké kulturní historie 60. let a kompletní anglické libreto. Ačkoli jmenovitě uvádí do posledních podrobností realizátory scénického projektu a členy orchestru a je zde přetištěno i několik černobílých fotografií z provedení, datum a místo pořízení nahrávky chybí stejně jako hlasové obory jednotlivých rolí, které lze dohledat až na internetu.