středa, 9. říjen 2002

Lang Lang: (Rachmaninov*, Skrjabin)

Napsal(a) 

booklet booklet
Po roce přichází label Telarc s další nahrávkou mladého čínského pianisty, devatenáctiletého Lang Langa. Tento umělec učinil další krok ve své kariéře a od recitálového snímku přešel nyní ke koncertu s orchestrem, který je stejně jako předchozí deska zaznamenán živě. Rachmaninovův Klavírní koncert č. 3 D dur op. 30 je doplněn již studiovou nahrávkou s výběrem čtrnácti Skrjabinových Etud .

Lang Lang je na svůj věk mimořádně zralým interpretem, který se navíc může s lehkostí odrážet od pevně vybudované technické základny. Ví přesně, co hraje, a to jak po harmonické, formové, tak i zvukové stránce. Ví, kudy má své posluchače vést a jakými prostředky toho dosáhnout - je zkrátka pánem situace. Rozsáhlé plochy Koncertu v jeho provedení plynou a jsou propojeny s naprostou samozřejmostí, citlivě reaguje na orchestr a ten zase na něj. Rozhodně však nejde o chladně vykalkulované efekty, nechybí zde totiž ono "něco navíc", co se dá sice jen těžko popsat, za to se ale nedá přeslechnout. Malinké rezervy má Lang Lang snad jen v dramatických fortissimech (týká se Rachmaninova i Skrjabina), kde se mohl ještě více odvázat, pokud je ale spíše "mladý a klidný", nelze nic namítat. To hlavní, co pianista potřebuje, je čas. Čas na získání zkušeností uměleckých i lidských, čas dozrát.

Vydavatel: Telarc / Classic

Stopáž: 71:48

Nahráli: Lang Lang - klavír, St. Petersburg Philharmonic*, Jurij Temirkanov

Body: 5 z 6

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.