čtvrtek, 23. květen 2002

Klassizistische Moderne Volume I

Anglický dirigent Christopher Hogwood , proslavený především interpretací staré hudby, se v posledních letech zabývá konfrontací děl baroka a klasicismu se skladbami 20. století. V novém projektu, jehož počátkem je právě představované CD, se rozhodl představit skladby, které vznikaly na objednávku slavného švýcarského mecenáše hudby a umění, dirigenta Paula Sachera pro jeho Basilejský komorní orchestr. Svou myšlenku Hogwood dovedl k dramaturgické dokonalosti tím, že vytváří nahrávky sestavené z děl, která zazněla v tomtéž pořadí při své premiéře. Tato deska tedy reflektuje program koncertu z 21. ledna 1947, který se uskutečnil u příležitosti 20. výročí založení orchestru. V ten den spatřily světlo koncertního sálu poprvé skladby tří světových skladatelů napsané a věnované Paulu Sacherovi pro tuto příležitost. První z nich, Toccata e due canzoni Bohuslava Martinů, je concertem grossem se stěžejní úlohou klavíru jako jednoho ze sólových nástrojů. Concerto en Ré Igora Stravinského odkazuje na Braniborské koncerty Johanna Sebastiana Bacha, i když velice vzdáleně, a poslední je dnes velmi známá Symfonie č. 4 , kterou sám Arthur Honegger označuje jako vycházející z Beethovenské tradice. Kromě pozoruhodné dramaturgie je nutné zmínit také další zajímavost, a tou je orchestr, s nímž Christopher Hogwood celý projekt realizuje. Nese jméno Kammerorchester Basel . Těleso založili mladí hudebníci v roce 1984 ve snaze navázat na tradici obou Sacherových těles: Basilejského komorního orchestru (který Paul Sacher sám při svém odchodu rozpustil) a Collegium Musicum Zrich. Šťastná konstelace skvělých interpretů, špičkových skladeb a krásného projektu musela tedy bezpodmínečně dát vzniknout kvalitnímu snímku. Po interpretační i technické stránce je to opravdu povedená nahrávka. Asi nejvíce se mi na ní líbí, že Hogwood pojímá všechna tři díla skutečně neoklasicistně ve své pregnantnosti, čistotě a rytmické přesnosti (díky své zkušenosti se starou hudbou pochopil stylovou orientaci všech tří děl). Navíc má snímek jednu velkou přednost: zvukovou plastičnost jednotlivých nástrojů a skupin, která zajistí i z reproduktoru záživný poslech. Škoda jen, že nemůžeme desku srovnat se záznamem z premiérového koncertu Paula Sachera (archivní snímek je zatím v Čechách nedostupný). Možná bychom pak mohli o něco přesněji posoudit, nakolik Hogwood své myšlenky naplnil a možná v lecčems svého slavného předchůdce i překonal.

Vzhledem k tomu, že nahrávka je na obalu označena jako "Volume I", můžeme se těšit na pokračování s hudbou takových osobností, jako byli kromě již jmenovaných například Britten, Tippet, Bloch, Milhaud, Martin, Richard Strauss a další.

Vydavatel: Arte Nova Classics / BMG

Stopáž: 65:43

Nahráli: Kammerorchester Basel, Christopher Hogwood