sobota, 26. červenec 2003

Klassizistische Moderne vol. 2

Titul vydavatelství Arte Nova přináší skladby pro komorní orchestr z let 1915-1964 tří skladatelů - Stravinského, Tippetta a Brittena. Zdánlivě dramaturgicky roztříštěné CD je však naopak přesně vykonstruovaným plánem a 9 různých skladeb a skladbiček působí podivuhodně celistvě, takže ani nevnímáme přechody mezi jednotlivými skladateli a jednotlivými formami (jednou je to suita, jednou árie z opery, jednou kratičké fanfáry). Základní osou CD jsou ukázky možností pojetí či uchopení starých skladebných stylů skladateli 20. století. Spojovacím momentem všech skladeb je též obsazení pro komorní orchestr. Z díla Tippetta, z naší skladatelské trojice nejméně známého, si vyslechneme Divertimento on "Sellinger's Round". Zaujme především pomalá druhá věta Lamento s bohatou barokní ornamentikou v houslích, barokní stylizace je však narušována (nebo okořeněna?) moderní harmonií. Benjamin Britten v Sinfoniettě op. 1 předvádí jiný vyjadřovací jazyk, ovlivněn ještě silně druhou vídeňskou školou. Největším počtem skladeb je zde zastoupen Stravinskij, můžeme proto porovnat, jak se jeho styl vyvíjel. Dvě Suity pro malý orchestr z let 1915-25 jsou formou i výrazem velice redukované a koncentrované skladby. Průzračná a lapidární instrumentace naznačuje, že suity vychází ze sbírek lehkých kusů pro klavír. Drobnou skladbou je Píseň bez názvu pro dva fagoty a Pastorale pro hlas a komorní orchestr . Poprvé zde zmiňuji jedno z vokálních děl, která mají však na CD nezastupitelnou roli díky představitelce Emmě Kirkby . Jednoduše a přitom dokonale a rafinovaně zpívá Stravinského Tři písně ze Shakespeara , dokumentující v 50. letech skladatelův zájem o dodekafonní techniky. Stejně tak zpívá i árii z opery The Rake's Progress , která je krystalizací Stravinského neoklasického stylu. Samá pozitiva se dají říct i o komorním souboru Kammerorchester Basel a dirigentu Christopheru Hogwoodovi , kterého známe též jako propagátora díla Martinů. Díky zkušenosti všech interpretů se starou hudbou i hudbou 20. století máme možnost užívat si na tomto CD jasných kontur, zřetelně vystavěných frází a odlišených barev nástrojů.

Vydavatel: Arte Nova / BMG

Stopáž: 61:55

Nahráli: Emma Kirkby - soprán, Kammerorchester Basel, Christopher Hogwood