Kenny Rankin: A Song For You

Celoživotní okouzlení brazilskou hudbou, s níž se mírně zasněný, skoro křišťálový tenorista potkal na počátku kariéry, se projevuje hned v prvé písni, Arlenově When The Sun Comes Out, kde dokonce zní Potterovo sólo jako letmá vzpomínka na Getze. Ale brazilská je i Rankinova verze 'Round Midnight! To může Monkovým ctitelům zavánět svatokrádeží a ostatním připadat nadbytečné, anebo jako naschvál, neboť místy není přeslavná balada prakticky poznat. Ale když album – mimochodem ani zdaleka ne celé v duchu samby nebo bossy – doposlechneme, budeme mít za sebou zas pro beatlelogy skandální verzi I've Just Seen A Face , písně z filmu Help!. Pak nám dojde, že v Rankinově tvůrčím přístupu není příkazů a tabu, smí se klidně i změny melodie (o akordech ani nemluvě), prostě vše, co uzná kolegium jeho vkusu, talentu a citu za vhodné a užitelné. Že ten mimořádně klidný zpěvák prostě bere do rukou různé písně – určitě nikoli bez hlubšího vztahu k nim – a pak je bezmála libovolně tvaruje podle svého muzikanského naturelu. A podstatné je, že není vlastně jazzmanem, ale spíš typem neortodoxního písničkáře s mimořádnou hlasovou výbavou a lehkou, nenápadně užívanou technikou, který se ovšem v jazzovém světě běžně pohybuje a je jím už dávno poznamenán. Což se ukáže třeba v Gershwinově Love Walked In , nebo v Kernově The Way You Look Tonight , ale zase jakoby jen mimochodem. Naproti tomu titulní píseň rockového divouse Leona Russella s jazzem nesouvisí vůbec a přesto z vyváženého alba netrčí, ba naopak ho krásně završuje.

Kdo má rád třeba Michaela Frankse, Jamese Taylora nebo Gilberta Gila, mohl by být Kennym Rankinem příjemně překvapen. Slovo „příjemné“ dokonce vytane při poslechu alba člověku na mysl často. A pokud jde o ty Beatles – Paul McCartney byl starší Rankinovou interpretací jejich songů tak zaujat, že jej před lety pozval k vystoupení u příležitosti svého uvedení do skladatelské Síně slávy.

Vydavatel: Verve / Universal

Stopáž: 44:12

Nahráli: Kenny Rankin – zpěv, David Spinozza – kytara, Leon Pendarvis – klávesy, Christian McBride – basa, Lewis Nash – bicí, John Beasley – syntezátor, Roy Hargrove – trubka, Chris Potter – tenor sax, Russell Malone – kytara