neděle, 6. říjen 2002

Keith Emerson: Emerson plays Emerson - Keith Emerson

Dvaadvacet "kousků" lze zhruba rozdělit do tří kategorií. Především tu jsou "náladovky". Taková je hned úvodní skladba (Vagrant - Tulák), která předznamenává obsah celé nahrávky, respektive hodinu příjemného společenství s hudbou zakořeněnou v klubové atmosféře 60. let s jejím stavem vědomí, představ a víry. Časový odstup dává možnost všimnout si, jak vděčným je Emersonův klavír dědicem romantismu s jeho písňovostí, mírně zahušťovanou harmonií a agogikou (Solitudinous ). Dále je tu několik artistních čísel s typickými laufy a rozkladovými ostinaty v levé ruce (Creole Dance , Hammer It Out ). Nejhojnější skupinu tvoří různé reminiscence, retra a "sumáře" - na toto téma je vlastně celý titul, je to jakési posezení se vzácným hostem, který zná život a má co říci. Až na to, že takové neformální setkání je samozřejmě zajímavější s živým člověkem - Keith Emerson se sice fenoménu odcizení, komercionalizace a zkamenění brání nahráváním v plenéru, zařazováním live nahrávek (For Kevin , Close To Home , Honky Tonk Train Blues ) a improvizacemi, ale konečný produkt je zase jen odcizený, sériový a fixovaný záznam. Příležitostí pro identifikaci je nicméně spousta - klavírista se probírá svými gershwinovskými začátky (Broken Bough ), zařazuje skladby, které ho provázejí celý život a mají nezaměnitelnou stylovou pečeť ("dvanáctky" a podobně), v sólových skladbách i v několika s malou kapelou zní pořád ten dobrý, spolehlivý zvuk, který stojí na akcentech, věcné harmonii a tahu. Příkladem "věcné harmonie" může být Prelude To Candice (filmová hudba), v níž Emerson krásu melodie geniálně jistí před pádem do sentimentu harmonickou "drenáží". Podobně věcně je pojatý i Summertime - a stvrzuje tak, že Emerson je opravdovým mistrem, žádným pábitelem. Někdy je dramaturgický záběr abstraktní (v nemnoha artistních skladbách, které ale většinou mají zároveň i atmosféru), častěji je osobní, někdy dokonce i hodně (For Kevin) včetně závěrečné "fotografie z dětství" - rozpitého zvukového záznamu hry čtrnáctiletého Keithe.

Vydavatel: EMI Czech Republic

Stopáž: 62:29

EAN: 0724355730121

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.