čtvrtek, 23. prosinec 2004

Kathleen Ferrier Edition

Když 8. října 1953 zemřela mezzosopranistka Kathleen Ferrier , byl to pro zvláště anglosaský hudební svět šok. Jednačtyřicetiletá Kathleen byla totiž považována za jednu z nejlepších zpěvaček té doby. S odstupem času je dokonce nemálo odborníků, kteří ji řadí mezi nejlepší zpěvačky 20. století. Její hlas měl výjimečnou záři a barvu. Dokázala přesvědčivě a s důrazem na text zazpívat vše od Bacha až po Brittena a tradicionály. Nahrávala sice pro více značek, mimo jiné i pro EMI, ale nejlepší nahrávky realizovala pro svou hlavní firmu Decca. Nedávno vydala ve spolupráci s BBC filmový a hudební profil zpěvačky na DVD se speciálním bonusem na CD s názvem Kathleen Ferrier - An Ordinary Diva . Současně vydala Decca i desetidílný CD box. Na počátku jejího života byl sice smích a zpěv, ale rozhodně ne zpěv umělecký. Narodila se v Blackburn v roce 1912 a její první profesí byla práce telefonní operátorky. Byla dobrou pianistkou a brzy se ukázalo, že v ní dříme nádherný, podmanivě krásný, velký hlas. Svou pěveckou dráhu začala v 30. letech, ale plně se etablovala v těžkých válečných časech. V roce 1948 absolvovala svoje první americké turné a v rodné Velké Británii byla uctívána jako nejlepší anglická zpěvačka. Legenda Kathleen Ferrier měla takovou sílu, že už v roce 1956, tedy tři roky po její smrti, se uskutečnil první ročník prestižní britské pěvecké soutěže s jejím jménem v záhlaví. Soutěž patří dodnes k nejlepším na světě a mezi její vítěze se řadí například Margaret Price, Felicity Palmer nebo Bryn Terfel.

Komunikační vlnu s publikem dokázala nalézt Kathleen Ferrier nejen přes tradicionály. Profilový box obsahuje vedle Glucka také ukázky z Bachových Matoušových pašijí , Händelových oratorií, nahrávku celého Pergolesiho Stabat Mater z roku 1946, jež je stále živé už jenom nádherným mezzosopránem Kathleen Ferrier, skvěle interpretované písňové výběry od Schumanna, Brahmse, Schuberta a Chaussona. Část pátého disku je věnována tehdy žijícím skladatelům (Howard Ferguson, William Wordsworth, Edmund Rubbra). Kuriozitou jsou pak anglické mutace árií Pergolesiho, Mendelssohna a Bacha. Kathleen Feriier totiž věřila, že i takto je možné přiblížit hudbu většímu množství lidí. Mezi lidi, s kterými nejvíce a nejraději spolupracovala, patřil mezi prvními dirigent Bruno Walter , dále pak John Barbirolli a Gerard Moore . Box má dvě dominanty - jednou jsou zmíněné písňové výběry, druhou poslední disk, který obsahuje nahrávky Mahlerových Drei Rückert Lieder , Brahmsovy altové Rapsodie a písní téhož skladatele.

Vydavatel: Decca / Universal Music

Nahráli: Kathleen Ferrier - mezzosoprán, The Jacques Orchestra, The Bach Choir, London Symphony Orchestra, The Boyd Neel Orchestra, National Symphony Orchestra, Sir Malcolm Sargent, John Newmark, Phyllis Spurr, Benjamin Britten, Hallé Orchestra, Sir John Barbirolli, London Philharmonic Orchestra, Sir Adrian Boult, Bruno Walter, Wiener Philharmoniker