úterý, 24. únor 2004

Karel Ančerl - Gold Edition (Volume 20): Čajkovskij: Koncert č. 1 b moll pro klavír a orchestr op. 23, Italské capriccio op. 45, Slavnostní předehra 1812 op. 49

Napsal(a) 

booklet booklet
Při prvních tónech slavné introdukce Čajkovského Klavírního koncertu otevře posluchač překvapením ústa. Nádherné téma, při němž by se měla dmout hruď, zní v podání Svjatoslava Richtěra a České filharmonie jako vytrubování k poslednímu soudu doprovázené kanonádou. Po zpěvnosti není téměř stopy, výrazně akcentované první doby i jednotlivé čtvrtky připomínají spíš marš (byť třídobý) a Richtěrova hra působí při vší dokonalosti občas tak groteskně, až jsme na pochybách, jestli to pianista i dirigent myslí opravdu vážně. Jenomže v okamžiku, kdy před závěrem introdukce nastoupí klavír s doprovodnými triolovými akordy, se celá ta podivná maškaráda náhle zlomí a je jasné, že uslyšíme slavný Čajkovského "bémol" sice v nezvyklém balení, ale určitě se u něho nebudeme nudit. Při hlavním tématu bychom asi místo Čajkovského hádali spíš Prokofjeva (a možná i Bartóka), ale vedlejší téma hraje už Richtěr s nenapodobitelnou poetičností, kterou oceníme i ve skvěle vystavěné kadenci. Volná věta je velmi vylehčená v úhozu i v tempu, přičemž v nezvykle rychlé a lehce ironické střední části znovu musíme myslet na Prokofjeva. Během poslechu celého koncertu nabudeme dojmu, že všude tam, kde to skladatel jen trochu dovolí, žene Richtěr tempo závratně vpřed. Vzhledem k jeho fantastické technice mu to nemáme za zlé, ba naopak - to, co předvádí, je opravdu úžasné. Richtěrova hra je tak fascinující, že orchestr vnímáme - přes jeho nesporné kvality - spíš jako pozadí pianistova výkonu. Zato v obou dalších slavných Čajkovského skladbách si hru České filharmonie vychutnáme naplno. Odlehčená a poměrně nezávazná hudba Italského capriccia získala pod Ančerlovým vedením kvality symfonické básně (s překvapivými dramatickými momenty), v Předehře 1812 oceníme, jak dirigent šetří silou v "popisných" bitevních scénách a nechává celou skladbu gradovat v efektním závěru. Mimořádně dobrá je i technická kvalita přepisu.

Vydavatel: Supraphon

Stopáž: 65:09

EAN: 0099925368029

Nahráli: Svjatoslav Richtěr - klavír, Česká filharmonie, Karel Ančerl

Body: 4 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.