pondělí, 23. září 2002

Karel Ančerl - Gold Edition (Volume 2): Antonín Dvořák: Symfonie č. 9, V přírodě, Othello - Antonín Dvořák

Dvořákova Devátá symfonie "Z nového světa" je prý nehranější symfonií vůbec a jistě patří i k nejvíce nahrávaným symfonickým opusům. Ančerlova 41 let stará nahrávka patří k těm nejlepším. Nepřidává v dokonalém tlumočení partitury nic převratného nebo cizorodého, prostě drží se striktně svého tektonického plánu. Důležité je však, že otevřel prostor pro plné působení Dvořákova tvůrčího mistrovství. Jeho Česká filharmonie tehdy hrála s neuvěřitelným nasazením. Rytmická pregnance se stala základem pro na tehdejší dobu novou barevnost a dynamický náboj. Ančerlovo mistrovství, které se ostatně vyjevuje i dalších dílech edice, je v jeho mimořádné schopnosti vytáhnout ze zvukové masy vždy to podstatné, podtrhnout Dvořákovu excelentní motivickou organizaci.

Vedle výkladu nejslavnější Dvořákovy skladby je zde Ančerlovo pojetí dvou programních děl - předehry V přírodě a Othella . Othello má výbušnou sílu, V přírodě nádhernou barevnost a místy koketuje až s mystikou. Obě díla jsou úžasným zvukovým ohňostrojem. Dirigent tím ve své době významně přispěl k rehabilitaci Dvořákových předeher jako pevné součásti světového repertoáru.

Stopáž: 70:27

Nahráli: Česká filharmonie, Karel Ančerl