pondělí, 11. říjen 2004

Karel Ančerl - Gold Edition (Vol. 30): Hindemith: Concerto pro housle a ochestr, Concerto pro violoncello a orchestr Bořkovec: Concerto No.

Další CD z řady ančerlovské edice Supraphonu nám přináší tři sólové koncerty dvacátého století. Díky všem třem skladbám i jejich interpretaci se ponoříme do zvláštního světa rozšířené tonality, vybroušené virtuozity, zárověň však výrazové střízlivosti. Tak bychom mohli v hrubých rysech charakterizovat obecně Hindemithův kompoziční styl. Jeho Koncert pro housle a orchestr vznikl v roce 1939 jako reakce na Bartókův 2. houslový koncert a přináší osobité řešení otázky sólového koncertu. Neustálý dialog houslí a orchestru je uskutečňován různě, ale přesto dominuje celému koncertu jasnost a formální vyváženost všech tří vět. Podobně je také řešen Koncert pro violoncello a orchestr , který Hindemith napsal v roce 1940 v Americe na objednávku ruského violoncellisty Georga Pjatigorského. V rámci Hindemithovy tvorby se jedná o dílo poměrně exponované, cellista má šanci se skutečně blýsknout, například první kadence je umístěna již na začátek první věty.

V tomto kontextu je pak velice zajímavé vyslechnout si Koncert pro klavír a orchestr č. 2 z roku 1950 Pavla Bořkovce, k jehož vzorům patřil mimo jiné také Hindemith. Celková strohost a věcnost je zde podobná jako u Hindemitha, navíc je pro tento koncert příznačná jakási údernost, která je daná ostrou disonantní akordikou i velice výraznou rytmičností. Občas skladbou také prosvítají melodické momenty, které davají připomenout, že Bořkovec byl Sukovým žákem.

Všechny charakteristické rysy této hudby podtrhuje svou interpretací Karel Ančerl, který ve své době vycvičil Českou filharmonii na soubor, který byl schopný prvotřídně provádět soudobou hudbu. Celek doplňují výteční sólisté, kteří dnes již patří k legendám ve svých oborech.

Stopáž: 74:18

Nahráli: André Gertler - housle, Paul Tortelier - violoncello, Antonín Jemelík - klavír, Česká filharmonie, Karel Ančerl