pátek, 17. prosinec 2004

Karel Ančerl - Gold Edition (Vol. 28): Novák: V Tatrách, K. Slavický: Moravské taneční fantazie, Rapsodické variace

Další ančerlovská nahrávka do řady! Jistě nejen pro fanoušky Karla Ančerla a historických nahrávek, ale opět i pro doplnění diskotéky základní české hudební literatury, která aspoň v době vzniku nahrávky patřila k moderní. První skladbou CD je symfonická báseň Vítězslava Nováka V Tatrách , která mimo jiné dokumentuje Novákovu vášnivou zálibu v turismu a horolezectví. Takové zhodnocení je jistě zjednodušující, ale díky bohatým až impresionistickým zvukomalebným efektům skutečně slyšíme nálady z hor, které tvoří tři hlavní formální části skladby: stísněnou náladu před bouří, bouři a nakonec vyjasnění. Skladba z roku 1902 představuje tvůrčí situaci, do které dospěl Novák na přelomu století a kromě vlivů různých dobových stylů, slovenské písně, zavedení monotematického principu, si můžeme skladbu také jednoduše vychutnat, je to nádherná vášnivá hudba! Další dvě skladby jsou téměř o půlstoletí starší, a to Moravské taneční fantazie a Rapsodické variace Klementa Slavického. V první z nich (1951) slyšíme mnoho inspirací lidovým folklorem, Leošem Janáčkem či Bartókem, ale nikdy ne přímé citace lidových melodií. Metrika a lidová modalita skutečně hodně poukazují na vliv Janáčkův, avšak mnohé - například instrumentace - poukazuje i na jisté navázaní na novákovskou školu a tradici. O dva roky pozdější Rapsodické variace se nesou již v jiné, zádumčivé atmosféře. Vlastní skladatelův styl je zde v rámci formy variací dále rozvinut. Skladbu premiérovala v roce 1954 právě Česká filharmonie s Ančerlem. Zajímavé je, že Novákova skladba byla nahrána v prosinci 1950, přičemž Ančerl byl teprve v říjnu 1950 jmenován uměleckým ředitelem ČF. Nahrávka je velice kvalitní, pouze po technické stránce slyšíme na začátku CD ve slabé dynamice drobné šumění, které nedokázala odstranit ani dnešní technika.

Stopáž: 67:22