úterý, 8. červen 2004

Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart: Missa in tempore belli "Paukenmesse", Regina coeli

Salcburský hudební festival se koná pravidelně od roku 1920. Jeho součástí bývaly i koncerty duchovní hudby, zpočátku konané v salcburské katedrále, po jejím zničení za druhé světové války se přesunuly do univerzitní auly. Od poloviny 20. let začaly být festivalové koncerty přenášeny a zaznamenávány rozhlasem. Teprve v posledních 12 letech se archivy otevřely a záznamy začaly být vydávány na hudebních nosičích. A že mohou být zajímavé i pro dnešní posluchače, dokládá i tato nahrávka Haydnovy "Paukenmesse" a Mozartovy Regina Coeli . Celkové pojetí působí velmi monumentálně, má atmosféru slavnostního koncertu spíše než mše jako takové. Přispívá k tomu jistě především snaha zpěváků (sólistů i sboru) prosadit se oproti orchestru. Tempa jsou spíše pomalejší (u některých částí až o více než třetinu například oproti Marrinerově nahrávce z roku 1985), což ovšem při živém provedení v přirozené akustice nemusí působit těžkopádně. Kvartet sólistů je velmi příjemně barevně vyvážený. Zkušená altistka Gertrude Pitzinger i mladí zpěváci, které si vybral dirigent Joseph Messner (mezi nimi tenorista Fritz Wunderlich , jenž týden před tím zaznamenal svůj senzační debut ve festivalovém operním představení), interpretují své party velmi procítěně a naprosto spolehlivě. Na výkonu sboru je třeba ocenit nepolevující koncentraci a nasazení, salcburský chrámový sbor je "hlavním tahounem". Jakoby až v závěsu za ním co do přesnosti i přesvědčivosti výrazu je orchestr, který je nejslabším článkem této nahrávky. V úvodní Mozartově Regina Coeli je souhra ještě uspokojivá, v rychlejších úsecích Creda už začíná koncentrace upadat. V závěrečných částech se nepříjemný nesoulad objevuje hlavně v houslové sekci. I přes tyto drobné nedostatky, které jsou daní živých záznamů, má tato nahrávka svůj půvab i po 45 letech. Přináší posluchačům autentický prožitek koncertu (a až mysticky působí i zachycení vzdálených kostelních zvonů v úvodu Benedictus ).

Vydavatel: Orfeo / Classic

Stopáž: 53:37

Nahráli: Laurence Dutoit - soprán, Gertrude Pitzinger - alt, Fritz Wunderlich - tenor, Franz Pacher - bas, Salzburger Domchor, Mozarteum Orchester Salzburg, Joseph Messner