Joseph Haydn: The Creation

Emma Kirkby, Anthony Rolfe Johnson, Michael George, The Choir of New College Oxford, Edward Higginbottom – sbormistr, Chorus and Orchestra of The Academy of Ancient Music, Simon Halsey – sbormistr, Christopher Hogwood. Režie: Chris Hunt. Text: A, N, F. Nahráno: 3/1990, Gloucester Cathedral. Vydáno: 2007. TT: 102:00. Obraz. formát: 4:3 PAL / NTSC compatible. Zvuk. formát: LPCM Stereo / DTS Digital 5.1 Soundtrack. DVD Decca / L‘oiseau – Lyre 071 1269 (Universal Music).

Světoznámé oratorium Josepha Haydna Stvoření patří k pokladům klasické hudby v tomto oboru. Proslulý anglický dirigent a uznávaný odborník takzvané poučené interpretace Christopher Hogwood nastudoval toto dílo s péčí a profesionalitou sobě vlastní. Nahrávka se špičkovými hudebníky i pěvci The Academy of Ancient Music Orchestra&Chorus , chlapeckým sborem The Choir of New College Oxford a vysoce fundovanými sólisty Emmou Kirkby , A. R. JohnsonemMichaelem Georgem zaujme čistotou podání, pečlivým vycizelovaným tónem a vynikající kvalitou plnou emocí. Oratorium vzniklo na popud Haydnova přítele J. P. Salomona, který také pozval skladatele k první návštěvě Londýna v roce 1791. Téma Stvoření, dříve původně nabídnuté Händelovi, čerpalo nejen z biblických příběhů a žalmů, ale také z Miltonova básnického díla Ztracený ráj a oslovilo Haydna natolik, že nabídku přijal a odvezl ji s sebou do Vídně k volnému překladu do němčiny, aby mohl látku hudebně zpracovat. Skladatel, který byl vždy uznáván jako zakladatel klasicistního hudebního slohu, prošel za svůj dlouhý život postupným, ale velmi výrazným vývojem, neustále reflektujícím nové podněty. Oratorium Stvoření, které patří k vrcholům Haydnovy tvorby, mělo premiéru na jaře roku 1798 ve Vídni a bylo přijato s mimořádně kladným ohlasem. Tvůrci tohoto DVD se pokusili více než dvě stě let starou hudbu přiblížit dnešnímu posluchači zcela specifickým obrazovým ztvárněním. Úvodní část oratoria Chaos s adekvátně vzedmutou hudební řečí pojali autoři obrazové stránky DVD jako vznik Země ve víru vody, ohně a celého vesmíru. Byť je zde použito mnoho velmi kvalitních a z přírodovědeckého hlediska cenných dokumentů BBC, které prolínají záběry z gloucesterské katedrály, v níž byla nahrávka realizována, a výběr dobových obrazů většinou anglických mistrů konce 18. století, je přesto otázkou, nakolik záběry skutečných přírodních jevů a později i rostlin a zvířat odpovídají individuálním představám posluchačů oratoria. Pro soustředěný poslech velmi kvalitní interpretace Haydnova vyjádření biblických myšlenek se dle mého názoru může jevit snaha o takový obrazový doprovod poněkud diskutabilní, neboť každý posluchač by měl mít možnost samostatné volby představ ze slyšené hudby zcela osobních. To by ovšem bylo z mého hlediska to jediné, co lze velmi propracovanému a promyšlenému projektu eventuelně vytknout.