pondělí, 22. prosinec 2003

Joseph Haydn: Heiligmesse Hob. XXII:10, Missa in tempore belli Hob. XXII: 9 "Paukenmesse", Insanae et vanae curae

Málo se ví, že Haydnův přínos v oblasti duchovní hudby je srovnatelný s jeho uměním na poli hudby komorní a symfonické. Nemá tu sice takový zakladatelský význam jako třeba na půdě smyčcového kvartetu - tradičního textu mše se ale chopil obdivuhodným způsobem. Už jen díky tomu, jak se dokázal oprostit od duchovního světa barokního křesťanství, bychom mohli jeho šest mší komponovaných v závěru života považovat za mezník. John Eliot Gardiner nahrál všech šest mší pro Philips, podobně jako v osmdesátých letech Neville Marriner pro EMI. A rozdíl mezi nimi je patrný okamžitě. Marrinerovo pojetí je patetičnější, efektnější a také mystičtější - nezapře se v něm vliv romantického cítění duchovní hudby. Tato Gardinerova nahrávka je mnohem "civilnější" a přirozenější. Spoléhá víc na bezprostřední hudební působivost než na tajemné transcendentno. Zatímco Marriner si vybral výrazné sólisty, volí Gardiner spíše komornější hlasy, což skvěle zapadá do stylu. Přitom se nedá říct, že by mše jako celek vyznívaly méně duchovně. Působí naopak mnohem bezprostředněji i naléhavěji. Vynikající Monteverdi Choir tu vyzpívá všechny akcenty a dynamické jemnosti a v orchestru vynikne každé instrumentální sólo. Závěrečná část "Paukenmesse ", hudební obraz válečné vřavy a modlitby za mír - odtud přízvisko "in tempore belli" - je blízký Agnus Dei Beethovenovy Missy solemnis . Gardiner nehledá v Haydnovi metafyzické hlubiny, ale zároveň si při poslechu uvědomíme, že to není žádný jednoduchý, tak řečeno až banální raný klasicismus. Tato díla mají vyrovnanější úroveň než mnohé mše Mozartovy. A Gardinerův počin je srovnatelný s "novým čtením" Bachových kantát či Händelových oper.

Vydavatel: Philips / Universal Music

Stopáž: 78:51

Nahráli: Joanne Lunn - soprán, Sara Mingardo - alt, Topi Lehtipuu - tenor, Brindley Sheratt - bas, Monteverdi Choir, English Baroque Soloists, John Eliot Gardiner

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.