Joseph Haydn – Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

Jaroslav Tůmafortepiano. Produkce: Jaroslav Tůma. Text: A, F, N. Nahráno: 8/2003, Praha. Vydáno: 2004. TT: 71:27. SACD. 1 CD Praga digitals PRD/DSD 250 196 (distribuce Classic).

Sedm posledních slov , jež komponoval Haydn na objednávku katedrály v Cádizu, představuje ve skladatelově uměleckém odkazu jednu z nejzajímavějších položek. Haydn sám považoval toto dílo za své nejlepší. Sedm pomalých vět, orámovaných adagiovou introdukcí a rychlou větou finální, mělo sloužit jako interludia při bohoslužbě, která probíhala – s efektním divadelním aranžmá – na Velký pátek v cádizské katedrále. Každá z oněch sedmi vět ilustruje hudbou slova, jež Kristus pronesl na kříži v posledních okamžicích svého života. Haydn zkomponoval pro Cádiz nejprve dílo orchestrální, ale již rok po premiéře je převedl do kvartetní podoby a ve stejné době také revidoval verzi klavírní. Ta sice nevzešla z jeho ruky, ale skladatel ji považoval za „velmi zdařilou“. Oratorium se stejným názvem vzniklo až o řadu let později. Každá z oněch čtyř podob má své kvality a těžko říci, které z nich dát přednost. Klavírní verze je zřejmě nejintimnější a Jaroslav Tůma onen pocit intimity ještě umocňuje tím, že dílo interpretuje na dobový nástroj, respektive na novodobou kopii vídeňského klavíru datovaného rokem 1806. Tento nástroj má mimořádné barevné možnosti a Jaroslav Tůma jich umí využít způsobem mnohdy až neuvěřitelným. (Nutno dodat, že vynikající práci zde odvedla i nahrávací technika.) Poslech nástroje, jehož zvuk patří do světa, který už dávno zmizel, navozuje v tomto případě opravdu velmi zvláštní pocity. Z nahrávky na nás dýchá cosi mile starosvětského – jako bychom někde na půdě nalezli starou krabičku s vybledlými svatými obrázky, rozlámanými snítkami levandule a hromádkou zažloutlých dopisů svázaných růžovou mašlí. A my si uvědomujeme, že v těch dávno zapomenutých věcech, které držíme v rukou, je vlastně ukryta jedna z mnoha možných podob „posledních slov“. Při hře Jaroslava Tůmy určitě nebudeme myslet na velkolepé cádizské představení v černém, ale na „poslední slova“ mnohem důvěrnější. Nadčasové poselství Haydnovy hudby získává tímto jemným významovým posunem dojímavě lidské dimenze.

Vydavatel: Praga digitals/distribuce Classic

Stopáž: 71:27

Nahráli: Jaroslav Tůma – fortepiano

Body: 5 z 6

Sdílet článek: