neděle, 4. září 2005

Joseph Haydn - Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

Napsal(a) 

Joseph Haydn: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze Joseph Haydn: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

Jaroslav Tůma - fortepiano. Produkce: Jaroslav Tůma. Text: A, F, N. Nahráno: 8/2003, Praha. Vydáno: 2004. TT: 71:27. SACD. 1 CD Praga digitals PRD/DSD 250 196 (distribuce Classic).

Sedm posledních slov , jež komponoval Haydn na objednávku katedrály v Cádizu, představuje ve skladatelově uměleckém odkazu jednu z nejzajímavějších položek. Haydn sám považoval toto dílo za své nejlepší. Sedm pomalých vět, orámovaných adagiovou introdukcí a rychlou větou finální, mělo sloužit jako interludia při bohoslužbě, která probíhala - s efektním divadelním aranžmá - na Velký pátek v cádizské katedrále. Každá z oněch sedmi vět ilustruje hudbou slova, jež Kristus pronesl na kříži v posledních okamžicích svého života. Haydn zkomponoval pro Cádiz nejprve dílo orchestrální, ale již rok po premiéře je převedl do kvartetní podoby a ve stejné době také revidoval verzi klavírní. Ta sice nevzešla z jeho ruky, ale skladatel ji považoval za "velmi zdařilou". Oratorium se stejným názvem vzniklo až o řadu let později. Každá z oněch čtyř podob má své kvality a těžko říci, které z nich dát přednost. Klavírní verze je zřejmě nejintimnější a Jaroslav Tůma onen pocit intimity ještě umocňuje tím, že dílo interpretuje na dobový nástroj, respektive na novodobou kopii vídeňského klavíru datovaného rokem 1806. Tento nástroj má mimořádné barevné možnosti a Jaroslav Tůma jich umí využít způsobem mnohdy až neuvěřitelným. (Nutno dodat, že vynikající práci zde odvedla i nahrávací technika.) Poslech nástroje, jehož zvuk patří do světa, který už dávno zmizel, navozuje v tomto případě opravdu velmi zvláštní pocity. Z nahrávky na nás dýchá cosi mile starosvětského - jako bychom někde na půdě nalezli starou krabičku s vybledlými svatými obrázky, rozlámanými snítkami levandule a hromádkou zažloutlých dopisů svázaných růžovou mašlí. A my si uvědomujeme, že v těch dávno zapomenutých věcech, které držíme v rukou, je vlastně ukryta jedna z mnoha možných podob "posledních slov". Při hře Jaroslava Tůmy určitě nebudeme myslet na velkolepé cádizské představení v černém, ale na "poslední slova" mnohem důvěrnější. Nadčasové poselství Haydnovy hudby získává tímto jemným významovým posunem dojímavě lidské dimenze.

Vydavatel: Praga digitals/distribuce Classic

Stopáž: 71:27

Nahráli: Jaroslav Tůma - fortepiano

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.