Joseph Haydn – Die Schöpfung (The Creation)

Sally Matthews – soprán, Ian Bostridge – tenor, Dietrich Henschel – baryton, London Symphony Chorus, London Symphony Orchestra, Sir Colin Davis – dirigent. Produkce: James Mallinson. Nahráno: 6. – 7. 10. 2007. Barbican, London. Vydáno: 2009. TT: 37:42, 65:07. DSD. 2 CD LSO Live Hybrid – SACD LSO0628.

Proslulý britský dirigent Sir Colin Davis vtiskl nastudování stěžejního klasicistního díla Franze Josepha Haydna meditativní koncepci. Výklad oratoria Die Schöpfung / Stvoření posunul až k velkolepé hudební impresi. Londýnský symfonický orchestr a Londýnský symfonický sbor propojil Davis skrz vnitřní jednotu přednesu a celistvý jemný zvuk. Nahrávce dominuje harmonická průzračnost a dynamická křehkost interpretace. Obě tělesa rozehrávají dialog souhry jasných a temných barev. O zlepšující se kvalitu výkonu sboru se zasloužil ostatně v posledních osmi letech i jeho ředitel a sbormistr Joseph Cullen. Dramatický přednes oratoria podřizují všichni umělci Davisově introvertně vystavěné grandiózní meditaci.

Trojice sólistů akcentuje především lesk tónomalby. Charaktery příslušných rolí v dějové linii oratoria pojednávajícího o zázraku stvoření světa nejsou u nich pěvecky příliš vyhraněny. Sopranistka Sally Matthews zpívá Gabriela a Evu s vroucností a krásnými klenutými klenbami koloratur. Tenorista Ian Bostridge zachycyje Uriela s témbrem, který je zářivý, ale místy nevyrovnaný. Barytonista Dietrich Henschel své role Rafaela a Adama vystihuje s proměnlivými a příjemnými hlasovými odstíny.

K nejzajímavějším historickým live nahrávkám Haydnova oratoria Stvoření patří záznam Deutsche Grammophon, který vydal exkluzivní nastudování ze Salcburského festivalu, kde v roce 1982 zpívali sólisté Edith Mathis, Ann Muray, Francisco Araiza, José van Dam, a dílo zaznělo v podání Vídeňského pěveckého sboru Společnosti přátel hudby a Vídeňské filharmonie pod taktovkou Herberta von Karajana. Haydnovo oratorium Stvoření v jejich interpretaci bylo hudebním zážitkem, při němž námět stvoření vyzněl v pestrých obrazech velkého dramatu.

Davisova volba interpretace naopak téměř stírá rozdíly dramatických obrazů. V koncepční křehkosti tak krystalicky více zpřístupňuje posluchačům Haydnovo hudební myšlení.

Booklet CD je mimořádně reprezentativní. Po výčtu hudebních čísel na dvou kompaktních discích, otevírá útlý tříjazyčný čtyřiatřicetistránkový booklet odborná studie o Haydnově oratoriu Stvoření, kterou napsal Lindsay Kemp, známý britský autor, jenž publikuje často v BBC Music Magazine. Na jeho studii navazuje text oratoria, biografie dirigenta a pěvců, profily obou těles s jmenným přehledem všech sboristů a hudebníků. Ve srovnání s Deutsche Grammophon, který většinou v bookletech ani neuvádí biografie a detailní přehledy umělců, přináší britské zpracování doprovodné informace o kompozici a všech účinkujících velmi výstižně a zároveň graficky efektně. Zvolená koncepce bookletu i série live nahrávek by mohla být inspirací pro mnohá tuzemská i zahraniční vydavatelství CD.