sobota, 13. listopad 2004

Josef Suk: Dvořák, Suk, Smetana - (Dvořák, Suk, Smetana)

K výročí slavného houslisty Josefa Suka (nar. 8. 8. 1929) nemohl Supraphon vydat lepší titul. Po nahrávce Dvořákova Houslového koncertu , jenž je součástí ančerlovské edice, zvolil producent z firemního archivu, který je významnou součástí české kultury, nahrávky našich dominantních romantických skladatelů (Dvořák: Sonatina op. 100 , Romantické kusy op. 75 , Slovanský tanec č. 2 e moll op. 46 , Suk: Balada d moll op. 3b , Čtyři skladby op. 17 , Smetana: Z domoviny ).

Josef Suk byl řazen v 60. a 70. letech mezi houslovou elitu a deska potvrzuje, že to nebyla propaganda, ale objektivní realita. Těžko si představit známé kousky v lepším a povolanějším provedení. Prostě Josef Suk hrál tehdy báječně tyto skladby ne proto, že dva z nich byli jeho blízcí příbuzní, ale prostě byl skutečně houslistou par exellence. Navíc se vždy dokázal obklopit vynikajícími pianisty, kteří ho inspirovali a dokázali podtrhnout jeho největší přenodnosti - nádherný tón, klenuté, širokodeché frázování, ušlechtilost a cit pro "českost" oněch skladeb. Byly časy, kdy nám pianisty v roli komorních partnerů svět záviděl. V čele této klavírní elity nechyběli Jan Panenka a Alfréd Holeček .

Dlouho jsem přemýšlel, čemu bych dal ze zvukově velmi dobrých záznamů zlatý vavřín. Nakonec jsem skončil u Sukovy Balady . Tak sugestivní interpretaci jsem ještě neslyšel.

Stopáž: 79:30

Nahráli: Josef Suk - housle, Alfréd Holeček*, Jan Panenka - klavír