úterý, 13. září 2005

Josef Suk - Deset zpěvů - Bohuslav Martinů - Otvírání studánek

Foerstrovo komorní pěvecké sdružení, řídí Rudolf Zeman a Zdeněk Šulc, Dana Burešová, Vladimír Kožušník - sóla, Ludmila Čermáková, Jaroslav Šaroun - klavír, Rudolf Pellar - recitace, Lubomír Havlák, Libor Kaňka - housle, Jan Jíša - viola. Text: Č, A, N, F. Produkce: Richard Kolář. Nahráno: Smetanovo divadlo, Praha 1988. Vydáno: 2004. TT: 41:30. ADD. 1 CD RKM 011-2 211.

Nahrávka je stará šestnáct let a byla znovu vydána k Roku české hudby 2004. Foerstrovo komorní pěvecké sdružení , jehož dávné obsazení je tu zachyceno, existuje ovšem nadále. Asi je v něm ještě i dnes pár zpěvaček, které se podílely na natáčení snímku ve Smetanově divadle v roce 1988. Neprofesionální ženský sbor měl tehdy asi snadnější a vlastně i respektovanější pozici než dnes. Měl i kvalitní hlasové obsazení, byl soustavně a náročně veden. Zpívá zde kultivovaně, čistě a prostě. Jen technické parametry snímku - zejména právě u zpěvu sboru ve vyšší dynamice a u vyšších frekvencí (u mluveného slova mnohem méně) - prozrazují snad jisté limity. Jinak jde o CD platné dodnes. Sukova hudba má základní stylové parametry, cudnost a kouzlo, Otvírání studánek se sólem Dany Burešové dívčí prostotu. Komorní kantáta od Martinů má ostatně přehlednou melodickou linii, pracuje s jednoduchými prostředky, je nevyumělkovaná, přitom citově vřelá. Možná právě sbor, který si přece jen asi netroufne na úplně vše z vokálního repertoáru, má k takto koncipované a posazené hudbě blíž. Sbormistr Zdeněk Šulc za pomoci malého instrumentálního souboru tehdy odvedl skvělou práci. Velmi pěkně, bez zbytečného patosu zde navíc recituje Rudolf Pellar . Jen barytonové sólo Vladimíra Kožušníka je příliš matné na to, aby nadchlo. Foerstrovo komorní pěvecké sdružení si připomíná třicáté výročí umělecké práce. Vydání této desky je logickou součástí prezentace souboru, který má i dnes u nás ve své kategorii rozhodně co říci.

Vydavatel: RKM

Stopáž: 41:30

Nahráli: Foerstrovo komorní pěvecké sdružení, řídí Rudolf Zeman a Zdeněk Šulc, Dana Burešová, Vladimír Kožušník - sóla, Ludmila Čermáková, Jaroslav Šaroun - klavír, Rudolf Pellar - recitace, Lubomír Havlák, Libor Kaňka - housle, Jan Jíša - viola

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.