čtvrtek, 18. prosinec 2008

Josef Blecha - Karikatury - Slavné tváře v čarách

Josef Blecha - Karikatury - Slavné tváře v čarách Josef Blecha - Karikatury - Slavné tváře v čarách

Návrh obálky a grafická úprava Clara Istlerová. Vydalo nakladatelství Květa Vinklátová - KNIHY 555 v Liberci, 2007 (www.knihy555.cz). ISBN 80-86660-13-3.

Práci Josefa Blechy znáte asi hlavně ze stránek HARMONIE, někdo možná i z pražského hotelu Aria, kterému dal výtvarnou tvář. U nás působí řada karikaturistů, ale jen pár se věnuje více či méně i světu hudby a pouze pan Blecha zasvětil svůj druhý život už několik desítek let velkoformátové umělecké, potažmo hudební karikatuře. Ten první život totiž patří byznysu a ekonomii. Kupodivu tyto dva světy v jeho životě nikdy nebyly ve sváru a působily komplementárně. Paletu se štětcem vyzkoušel poprvé v sedmi letech, jako student hrál jazz například i s Milanem Svobodou. Pod vlivem karikatur L. Rady začal dělat grafiku a modeloval postupně svůj osobitý, jasně rozpoznatelný styl. Hudba zůstala průvodkyní jeho života. "Svět hudby mi nedal zapomenout, že jsem ho kdysi ochutnal. Jako hudebník bych ovšem neuspěl, takže jsem slavné osobnosti alespoň ztvárnil," prohlásil skromně v roce 1979. Kniha Karikatury je nesmírně pozoruhodným titulem. Není to jen procházka jeho dílem, ale i procházka jeho životem včetně cenných vzpomínek a fotografií na lidi, kterých si váží a kteří jej duševně obohatili. Nejsou zde jen karikaturní zkratky hudebníků (od Counta Basieho, Duka Ellingtona, Benny Goodmana, Diany Ross, Beatles či B. B. Kinga až po Mozarta, Bouleze, Gershwina nebo Pucciniho), ale i spisovatelé, básníci, malíři, filozofové, objevitelé nových světů lidského poznání. Jiřímu Blechovi nestačí nakreslit "podobiznu", vyjádřit třeba typickou emoci, ale často zasadí vybranou osobnost do fantazijního kontextu, který ještě pregnantněji vyjádří lidskou podstatu (viz například Ernst Hemingway, John Steinbeck, Bob Dylan, Tina Turner, Salvador Dalí, Dizzy Gillespie, Madonna, Billie Holiday, Johannes Brahms). Navíc skrze karikaturu vyjadřuje svůj postoj a vztah. Tudíž je to v určitém objektivním rámci vždy originální subjektivní výpověď. Dalším rozměrem knihy, který z ní dělá umělecky cennou bibliofilii, je grafická úprava Clary Istlerové . Její fantazijnost a vyjímečná kreativnost povýšila tento titul na další úroveň. A jako krásná tečka pak je pro mě polygrafická dokonalost publikace. Bez stínu váhání dodávám, že jsem se ještě s takovýmto titulem u nás nesetkal.

V předmluvě knihy Josef Blecha říká: "Portrétní karikatura je jako ruleta - vsadíš na třicítku, padne dvacet devět. Těsně vedle, ale přeci jen ne zásah do černého. Ani čara 'těsně vedle' není výhrou. Kasinům se vyhýbám, nesázím, a přesto jsem vášnivým hráčem..." Hazardním hráčem sice není, ale jeho karikatury míří svým svébytným, fantazijně svobodným způsobem do černého.