čtvrtek, 22. srpen 2002

John Tomlinson: Great Operatic Arias - Mozart, Beethoven, Weber, Wagner, R. Strauss, Lortzing

Napsal(a) 

booklet booklet
Již několikrát HARMONIE recenzovala unikátní ediční řadu "Opera in English on Chandos". To, co si u nás kvůli malému trhu a malému zájmu nemůžeme dovolit, obrovský trh anglosaských zemí a velký počet operních fanoušků bez problémů umožňuje. Vedle řady operních kompletů německé, italské i francouzské hudby vycházejí anglickým umělcům v angličtině i profilová alba. Jedním z nich je recitál Johna Tomlinsona , u nás pravda nepříliš známého, ve světě však už několik desítek let hodně respektovaného a oceňovaného. Nemálo odborníků často pěje ódy na jeho wagnerovské kreace, v kterých mu konkuruje ve světě pouze malý počet basistů. Wagner také zabírá podstatnou plochu recenzovaného titulu. Těžko pak říci, v čem je lepší, jestli jako Wotan, Holanďan, Daland, Pogner nebo Hans Sachs. (Osobně bych dal na první místo Sachse z Mistrů pěvců norimberských .) Tomlinsonovou ambicí však bylo dokázat repertoárové schopnosti na velmi kontrastní hudbě. Kašpar z Čarostřelce a Roccova árie z Fidelia jsou úspěchem, Pizzarův výstup z Fidelia a hlavně mozartovské árie ukazují, že tak obrovský volumen je v Tomlinsonově zralém věku už velmi obtížné přesvědčivě vtěsnat do mantinelů klasické hudby.

Slyšet Wagnera, Webera nebo Strausse v jazyku Shakespeara bude pro někoho odpudivé, pro jiného to bude nový zážitek, někdo může být nadšen. Každopádně interpretaci, o které se může českým basistům pouze zdát, se vyplatí věnovat pozornost a čas. Opět se nabízí otázka, jestli by nebylo přínosné v případě mimořádné umělecké kvality nabídnout českému posluchači německé nebo italské operní trháky i v kvalitním českém překladu.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 78:31

EAN: 0035626081829

Nahráli: John Tomlinson - bas, London Philharmonic Orchestra, Philharmonia Orchestra, David Parry

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.