čtvrtek, 21. únor 2013

Johannes Brahms - Klavírní tria – kompletní nahrávka

Napsal(a) 

Johannes Brahms - Klavírní tria – kompletní nahrávka Johannes Brahms - Klavírní tria – kompletní nahrávka

Smetanovo trio (Jitka Čechová – klavír, Jana Vonášková-Nováková – housle, Jan Páleníček – violoncello), Ludmila Peterková – klarinet, Přemysl Vojta – lesní roh. Produkce: Matouš Vlčinský. Text: Č, A, N, F. Nahráno: 6/2011, 6/2012, Studio Martínek, Praha. Vydáno: 2012. TT: 71:43, 64:43. DDD. 2 CD Supraphon SU 4072-2.

Johannes Brahms je autorem pěti klavírních trií. Tři z nich – H dur op. 8, C dur op. 87, c moll op. 101 – jsou určena standardnímu obsazení klavír, housle, violoncello, ve zbývajících dvou se objevují dechové nástroje: v Triu Es dur op. 40 hraje místo violoncella lesní roh, v Triu a moll op. 114 uslyšíme místo houslí klarinet. Všech pět trií patří nejen k nejvýznamnějším položkám Brahmsova skladatelského odkazu, ale řadí se k vrcholným dílům romantické komorní tvorby vůbec. Na hráče kladou Brahmsova tria mimořádně vysoké nároky technické i výrazové a do jejich kompletní nahrávky se mohou pustit jen ty nejzkušenější soubory. Smetanovo trio má s interpretací romantické hudby bohaté zkušenosti. Za svá CD s klavírními trii A. Dvořáka, B. Smetany a P. I. Čajkovského získalo významná světová ocenění, a o tom, že romantická hudba jeho hráčům vysloveně „sedí“, se můžeme přesvědčit i na tomto brahmsovském projektu. Už první větu Tria c moll, která nahrávku otevírá a která je z celého kompletu pravděpodobně nejemotivnější a citově nejvypjatější, hrají interpreti způsobem zcela strhujícím. A pak už posluchač zůstane naprosto v zajetí Brahmsovy hudby a postupem času podléhá jejímu kouzlu stále víc a víc. Každá věta má svou vlastní, neopakovatelnou a jemně nuancovanou atmosféru, v každé jako by se před námi otevíraly nové a nové pohledy do Brahmsova podivuhodného hudebního světa. Jitka Čechová , Jana Vonášková-NovákováJan Páleníček hrají Brahmse s mimořádným pochopením, z každého tónu, z každé fráze cítíme, že je jim tento skladatel bytostně blízký a že si s ním dobře rozumějí. Souhra všech tří interpretů je dokonalá, a to i v těch nejchoulostivějších místech. Zvláštní sympatie pak budí to, že při vší emotivnosti přistupují umělci k Brahmsovi s nesmírnou uměleckou pokorou. Vysloveně šťastnou ruku mělo Smetanovo trio i při volbě interpretů dechových partů. Jak klarinetistka Ludmila Peterková, tak hornista Přemysl Vojta patří u nás ve svém oboru ke špičce a v Brahmsových triích znovu prokázali, že své nástroje ovládají přímo mistrovsky. Jejich tónové kvality a cit pro komorní hru jsou skutečně obdivuhodné a obě Brahmsova tria získala díky nim nejen nové působivé barvy, ale také nové náladové odstíny. Jedinečný brahmsovský projekt je provázen velice hezkým textem Vlasty Reittererové a navíc se mu dostalo i zajímavého výtvarného zpracování.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.