neděle, 26. duben 2009

Johannes Brahms: Klavírní kvartety 1 - 3

Napsal(a) 

Johannes Brahms: Klavírní kvartety 1 - 3 Johannes Brahms: Klavírní kvartety 1 - 3

Nicholas Angelich – klavír, Renaud Capuçon – housle, Gérard Caussé – viola, Gautier Capuçon – violoncello. Produkce: Etienne Collard. Text: A, N, F. Nahráno: 12/2007, Auditorium Stelio Molo, Lugano. Vydáno: 2008. TT: 76:03, 51:59. DDD. 2 CD Virgin Classics 5099 – 951931025 (EMI).

Soubornou nahrávku Brahmsových klavírních kvartetů nabízí Virgin Classics v provedení svých špičkových komorních hráčů. Jádro ansámblu tvoří bratři Capuçonové – houslista Renaud a violoncellista Gautier. Své síly tu spojili s klavíristou Nicholasem Angelichem , s nímž přednedávnem pořídili pro Virgin Classics soubornou nahrávku Brahmsových klavírních trií (oceněnou „Preis der deutschen Schallplattenkritik“) a s violistou Gérardem Caussém , jenž s nimi v roce 2005 u Virgin Classics participoval na nahrávce Schubertova kvintetu „Pstruh“ (taktéž vysoce ceněné). Všichni čtyři umělci se vyznačují skutečně mimořádným citem pro komorní hru. Společné nasazení dvou či tří smyčcových nástrojů působí dojmem, jako by se rozezníval nástroj pouze jediný, nemenší obdiv vzbuzuje jemné a přitom velmi plastické nuancování dynamiky. Výrazně intimní pojetí Brahmse má navíc své zvláštní „výtvarné“ dimenze, a to především v Kvartetu č. 1 . První věta tohoto kvartetu zní měkce jako kresba uhlem, následující Intermezzo prosvětlili hráči jemnými pastelovými barvami, vypjatě emotivní třetí věta má hutnost a lesk olejomalby, závěrečné Rondo alla Zingarese je pak hráno s takovou vervou, že nejspíš připomíná barvitá plátna fauvistů (v této větě navíc oceníme brilantní a lehkou nástrojovou techniku všech interpretů). Kvartet č. 2 je jako jediný z Brahmsových klavírních kvartetů v durové tónině. Dýchá z něho idyla téměř biedermeierovská, do níž „rušivě“ vstoupí pouze dramatičtější sonátové provedení v první větě a „bachovsky“ přísný počátek tria ve Scherzu. V přednesu této skladby budeme víc než kde jinde obdivovat „umění náznaku“, jímž interpreti vládnou opravdu mistrovsky. Kvartet č. 3 je oproti Kvartetu č. 2 nepoměrně dramatičtější. Dramatismus první věty podpořili umělci velkými a odvážnými rubaty, neméně působivé jsou však i skvěle provedené lyrické partie (s neuvěřitelnými pianissimovými efekty). Strhující dojem zanechá rytmicky rafinované Scherzo s nádhernými dynamickými vlnami. V dlouhém sólu na počátku třetí věty si můžeme vychutnat krásný zvuk violoncella, ve finální větě zaujme klavírní part, jehož příjemné šplouchání se občas mění v bouřlivý příval. Ctitelům Brahmse by toto CD určitě nemělo uniknout.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.