Johannes Brahms: Klavírní koncert č. 2 B dur op. 83, Rapsodie op. 79 / Klavírní koncert č. 1 d moll, op. 15, Balady, op. 10

Dvě CD se samostatnými „live“ nahrávkami obou Brahmsových klavírních koncertů vyšly už v roce 2000 a jejich recenzi přinesla HARMONIE ve svém listopadovém čísle. V nové edici je první koncert doplněn Brahmsovými Baladami, druhý Rapsodiemi, tedy cykly, které vznikly v těsné časové blízkosti obou koncertů. Barvitost a mnohoznačnost hudebního sdělení Brahmsových klavírních koncertů vede k úvahám o „programním“ charakteru obou děl a v tomto smyslu jsou také koncerty prezentovány v průvodním textu. Není proto pochyb, že oba klavírní cykly s „literárními“ názvy mají posílit „programní“ vyznění celého projektu. Rudolf Buchbinder je vynikající pianista, avšak po poslechu obou klavírních koncertů nebudeme pochybovat o tom, že „vůdčím duchem“ těchto skvělých nahrávek není sólista, ale Nikolaus Harnoncourt s Royal Concertgebouw Orchestra . Ze „symfonického“ pojetí obou koncertů navíc dýchá „nadčasovost“. Vnímáme ji především v rozsáhlých meditativních plochách volných vět či v závažných větách úvodních, leč tušíme ji dokonce i ve vzdušné a lehounké finální větě druhého koncertu. Také Buchbinderův snímek Balad a Rapsodií je pozoruhodný, Buchbinder hraje i tady výborně, ale „live“ nahrávky obou koncertů stojí přece jen o stupínek výš. Zmínku si u tohoto projektu zaslouží profesionálně vypravené booklety se zasvěcenými texty, bohatým obrazovým materiálem a Herderovou „skotskou“ básní Edward, jež inspirovala Brahmse k prvnímu číslu jeho Balad.

Vydavatel: Warner Classics

Stopáž: 63:39 a 75:30