úterý, 27. leden 2009

Johannes Brahms: Houslový koncert D dur op. 77 - Joseph Joachim: Houslový koncert č. 2 d moll „in the Hungarian Manner“ op. 11

Napsal(a) 

Johannes Brahms: Houslový koncert D dur op. 77 - Joseph Joachim: Houslový koncert č. 2 d moll „in the Hungarian Manner“ op. 11 Johannes Brahms: Houslový koncert D dur op. 77 - Joseph Joachim: Houslový koncert č. 2 d moll „in the Hungarian Manner“ op. 11

Christian Tetzlaff – housle, Danish National Symphony Orchestra, Thomas Dausgaard. Produkce: Preben Iwan (Brahms), Chris Hazell (Joachim). Text: F, A, N. Nahráno: 2006 (Brahms), 2007 (Joachim), Danish Radio Concert Hall, Kodaň. Vydáno: 2008. TT: 78:25. DDD. 1 CD Virgin Classics 502109 2 (EMI).

Christiana Tetzlaffa není třeba blíže představovat. V České republice již vystoupil několikrát. Patří mezi houslovou elitu a kvalita jeho diskografie vzbuzuje respekt. Mezi už pěknou řádku nahrávek pro kapitálově propojené firmy Virgin Classics a EMI si zařadil projekt s Brahmsovým Koncertem D dur a, což je docela výjimečné, s 2. koncertem Josepha Joachima „v maďarském stylu“. Houslista Joseph Joachim je dnes skladatelsky známý hlavně jako autor oblíbených kadencí koncertů Mozarta nebo Beethovena. Proto setkání s jeho vlastní tvorbou je velmi zajímavé. Možná by se zdálo, že sousedství s Brahmsem je kruté, ale není to pravda. Je znát, že koncert napsal zkušený a ve své době oslavovaný houslista a byť jsou patrné jak vlivy Brahmse, tak i virtuosů 19. století, tak se jedná o příjemnou muziku s patřičně umělecky sofistikovaným espritem, který naznačuje podtitul díla. Poněkud otřepané a neustále uváděné klišé, že Brahmsův koncert je vlastně instrumentální symfonií, je zde opět potvrzeno. Kdyby se měl specifikovat Tetzlaffův přínos, tak je asi hlavně v tom, že vystupuje do popředí pouze tehdy, kdy to má hudební logiku, a že je mu orchestr zcela rovnoprávným partnerem, na rozdíl od Joachima, kde je jeho role skutečně hlavně doprovodná a dokreslující. Fantasticky hrajícího Tetzlaffa doprovází Dánský národní symfonický orchestr s dirigentem Thomasem Dausgaardem , které známe z hostování na festivalu Pražský podzim. Nahrávka vznikla v kooperaci s Dánským rozhlasem a je dle mého názoru po všech stránkách vydařená. Za uvedení Joachima pak zaslouží Christian Tetzlaff zvláštní ocenění.

Body: 5 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.