sobota, 26. březen 2005

Johann Sebastian Bach: Sonáty, partity, suity pro housle, violoncello a kytaru

Shlomo Mintz - housle, Mischa Maisky - violoncello, Göran Söllscher - kytara. Produkce: Dr. Steven Paul, Lars Finnström, Mischa Maisky/Hanno Rinke. Text: A, N, F. Nahráno: 1981 - 1991. TT: 70:14, 74:38, 78:57, 78:54, 80:05, 79:12. DDD. 6 CD Deutsche Grammophon 474 641-2 (Universal Music). V balíčku CD z řady "Collectors Edition" nabízí firma Deutsche Grammophon Bachovo kompletní dílo pro sólové strunné nástroje: tři sonáty a tři partity pro sólové housle, šest suit pro sólové violoncello, suity a jednotlivé skladby pro loutnu doplněné Söllscherovými kytarovými transkripcemi původně houslových a violoncellových skladeb. Tento komplet především nabízí možnost bezprostředního srovnání pojetí Bachovy hudby v podání tří různých interpretů. Jako největší osobnost se mi jeví violoncellista Mischa Maisky . Nemá potřebu se při interpretaci Bachových skladeb nijak násilně prosazovat, není přehnaně romantický ani afektovaný. Pro jeho hru je charakteristická střídmost výrazových prostředků - o to větší je potom účinek. (Až magicky, jakoby z jiného světa vyznívají místa, ve kterých náhle ztiší a zjemní barvu, a přesto je udržuje v obrovském napětí.) Hlavní devizou Maiského interpretace je neotřesitelný klid, ve kterém se skrývá velká síla i pokora.Houslista Shlomo Mintz svým přednesem staví slavnému skladateli pomník, důstojný, ale neživý. Vše je zdánlivě, jak má být, avšak jeho hře chybí větší osobní vklad, více citu. Dynamiku má Mintz krásně propracovanou, ale nedovolí si nikde ani nepatrně zahýbat s tempem, počkat si na význačné notě, pracovat s konsonancemi a disonancemi. Naprosto přesně, strojově drží rytmus, až na jakési "standardizované" zpomalení v závěrech skladeb.

Úplně odlišná je interpretace kytaristy Görana Söllschera , který v nahrávkách Bachových loutnových skladeb naopak postrádá trochu více ukázněnosti (a vědomí, že "hudebního tahu" lze dosáhnout i jinak než zrychlováním). Snaží se s výrazem pracovat, ale zatím nenašel správný recept na to, aby Bachovy skladby mohly ožít svým životem. Mnohem lépe vyznívají jeho vlastní transkripce houslových a violoncellových skladeb na posledním CD. Tato nahrávka vznikla o osm let později - a Söllscher možná zatím pro Bacha více "dozrál", možná byl více ovlivněn přednesem originálů těchto skladeb houslisty a violoncellisty. Každopádně ke stylovosti interpretace přispívá jeho speciální nástroj - jedenáctistrunná kytara s přidanými basy laděná do g - tedy stejně jako loutna.

Vydavatel: Universal Music

Stopáž: 70:14, 74:38, 78:57, 78:54, 80:05, 79:12

Nahráli: Shlomo Mintz - housle, Mischa Maisky - violoncello, Göran Söllscher - kytara