čtvrtek, 15. listopad 2001

Johann Sebastian Bach: Sonata G dur BWV 1027, D dur BWV 1028, g moll BWV 1029

Dalším z příspěvků k bachovskému výročí je vydání všech tří sonát pro violu da gamba a cembalo . V Bachově době patřila viola da gamba ještě stále k oblíbeným a zejména sólisticky užívaným nástrojům. Jakkoliv ji Leopold Mozart opěvuje ve své Houslové škole z roku 1756, nelze zastavit proces, kdy je tento překrásný a ryze intimní nástroj vytlačen violoncellem, které do té doby sloužilo jako součást bassa continua. Snad za to mohla relativně slabá, spíše komorní dynamika neodpovídající instrumentálním koncertům druhé poloviny 18. století, či změna vkusu a dobového myšlení vůbec. Zatímco 6 Bachových excelentních sólových suit pro violoncello sólo patří ke skvostům napsaným pro tento nástroj (v této souvislosti mě napadá připomenout mimořádný koncert P. Wispelwaye ve Španělském sále), sonáty pro violu da gamba stojí jaksi v pozadí a mimo jiné existují v transkripcích pro jiné nástrojové obsazení. První z nich - G dur - existuje ve verzi pro dvě flétny a basso continuo. Bach přizpůsobil druhou flétnu viole da gamba a první flétnu dal do obligátního cembala. Sonáta D dur je rovněž čtyřvětá a dodržuje tak formu sonaty da chiesa a jako příjemné osvěžení se ve čtvrté větě objeví gambová pizzicata. Poslední ze sonát - g moll - je třívětá - má tedy formu koncertu a skutečně působí jako concerto grosso. Cembalo i viola da gamba jsou si zde rovnocennými partnery.

Interpretace obou hráčů nezapře tzv. dobovou poučenost a snahu o autentickou interpretaci. Technická preciznost a profesionalita, agogika, zdobení - to vše je, jak má být, ale přesto CD působí, jako by mu něco chybělo. Celkový výraz vyznívá lehce nepřirozeně; hráči jako by věděli, jak to má správně být, ale přitom to cítili jinak. Oba dva jsou bezesporu výbornými sólisty, oba působí v předních barokních orchestrech, ale oba jako by byli naladěni na jinou strunu. Chybí tu více spontaneity a přirozeně prožívané barokní emocionality.

Booklet CD je velmi fundovaný a podává mj. historii nástroje viola da gamba, rozbory jednotlivých sonát a jejich zasazení do bachovského kontextu. Poctivou snahu na vydání CD nelze jeho autorům upřít.

Vydavatel: Rosa

Stopáž: 37:47