čtvrtek, 27. leden 2011

Johann Sebastian Bach - Sacred Masterpieces, Cantatas

Johann Sebastian Bach - Sacred Masterpieces, Cantatas Johann Sebastian Bach - Sacred Masterpieces, Cantatas

John Eliot Gardiner, The Monteverdi Choir, The English Baroque Soloists, sólisté. Vedoucí projektu: David Butchart. Nahráno: 1983 – 2000. Vydáno: kompilace 2010. DDD. 22 CD Deutsche Grammophon 477 8735 (Universal Music).

Odhadnout uměleckou (a marketingovou) sílu umělce a získat jej v jeho nejlepším období není pro gramofonovou firmu snadné, může to být i ekonomicky riskantní. I na tom se ukazuje význam a kreativita daného labelu. Deutsche Grammophon v případě Johna Eliota Gardinera prokázala dobrý odhad a potvrdila, proč byla několik desítek let suverénně nejlepší světovou firmou klasické hudby. Právě od poloviny 80. let do konce století byl Gardiner na vrcholu a průkopníkem v určité cestě interpretace barokní hudby. Je možné vést diskusi, zda nebylo možné se s ním domluvit na dokončení bachovského projektu po roce 2000, ale stává se běžně, že se cesty firmy a umělce rozcházejí. Přesto Gardinerova bachovská diskografie u DG je obdivuhodná a dodnes nabízí nepopiratelné hodnoty. Dalším kladem je zachycení skvělé úrovně několika pěveckých generací. Najdete zde zralé výkony například Anthony Rolfe Johnsona či Emmy Kirkby i nastupující generace typu Magdaleny Kožené .

Dvaadvacetidílný box, jenž připomíná Bachovo jubileum, obsahuje nejprve velká duchovní díla: Vánoční oratorium , Matoušovy pašije , Janovy pašije , Mši h mollMagnificat D dur . Na 12 discích následuje výběr z kantát. Takovou spoustu hodin hudby samozřejmě je nutné jako vzácné byliny užívat v individuálních dávkách, ale věřte, že to stojí za to. Vidění Bacha pana Gardinera si vás získá.