středa, 12. srpen 2009

Johann Sebastian Bach - Mše h moll, BWV 232

Napsal(a) 

Sylvia McNair - soprán, Delores Ziegler - soprán, Marietta Simpson - mezzosoprán, John Aler - tenor, William Stone - baryton, Thomas Paul - bas, Atlanta Symphony Orchestra & Chamber Chorus, Robert Shaw. Produkce: neuvedeno. Text: A, N, F. Nahráno: 5.?--?7. 3. 1990, Symphony Hall, Atlanta, Georgia. Vydáno: 1990. TT: 56:53, 60:44. DDD. 2 CD Telarc CD-80233 (distribuce Classic).

Jedno z nejznámějších děl Johanna Sebastiana Bacha se roku 1990 dočkalo své nahrávky také v zámoří. Dirigent Robert Shaw se symfonickým orchestrem a komorním sborem z Atlanty pojali toto monumentální dílo vskutku monumentálním způsobem. Ve srovnání s novějšími nahrávkami v menším obsazení (Bach Collegium Stuttgart s dirigentem Helmutem Rillingem) tak působí toto "americké" pojetí s velkým sborem a orchestrem opravdu velkolepě. Má však také své nevýhody: místa, v nichž by měla vyniknout jemná melodika a subtilní artikulace, zůstávají mnohdy k velké škodě posluchače zastřená a nečitelná. Snad i proto má posluchač tendenci vnímat Bachovu mši po hudební stránce spíše jako jednolitý celek s důrazem na vertikální harmonickou složku, nikoli jako plastické, polyfonicky mnohovrstevnaté dílo. Velké obsazení je zřejmě též příčinou občasné nesrozumitelnosti přednášeného textu. Naproti tomu skutečnost, že hráči v orchestru nehrají na dobové nástroje či jejich kopie, zde nepůsobí nikterak rušivě, s výjimkou několika míst s nevhodnými romantizujícími vibráty houslí. Velmi dobře si vedou sóloví instrumentalisté, zvláště trumpetisté s náročnými klarinovými party. Také výkony sólových zpěváků lze označit za velmi dobré. Uznání si zaslouží i sbor, který dokázal precizním způsobem vyzdvihnout různé barevné odstíny měnící se harmonie, zvláště v náročné chromatické meditativní části Crucifixus .

Předností nahrávky jsou podrobné informace v bookletu u příslušných zhudebněných textů mešního ordinaria: u každé části je vysvětlen způsob jejího zhudebnění s vyjmenováním použitých sólových nástrojů.

Jako celek lze nahrávku označit za dílo velmi kvalitní, které ničím neurazí, ale ani nepřekvapí.

Body: 3 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.