booklet
Vánoční oratorium Johanna Sebastiana Bacha je všeobecně známé. Díky své velkoleposti se stává častým repertoárovým trhákem prosincových koncertních programů.
Velikonoční oratorium stejného skladatele (
BWV 249 ) má pozici značně ztíženou. Jednak se svým "skromnějším" charakterem řadí spíše k Bachovým kantátám zkomponovaným pro období od Vánoc do Tří králů, jednak nad ním v období Velikonoc většinou zvítězí jedny nebo druhé Bachovy pašije - dramatičtější a delší. Velikonoční oratorium je však více než Vánoční orientované na dramatické konvence oratoria a opery 18. století. Využívá pro Bacha typickou smíšenou duchovně--světskou formu, která mísí elementy kantátové, oratorní a operní. Světský vliv dokládá i fakt, že Bach při komponování vycházel z melodického materiálu své pastorál-ní kantáty "Entfliehet, verschwindet, entweichet, ihr Sorgen" BWV 249 - takových duchovních přepracování má Bach více: důvodem byla jeho zaneprázdněnost, ale i šance duchovní verze na častější využití v chrámové praxi. Libreto vypráví o Mariích, které objevily prázdný Kristův hrob. Oratorium otevírá slavnostní sinfonia s trubkami a tympány, následují sbor, recitativy, tři árie a závěrečný, opět bohatě instrumentovaný sbor. Bachovo
Magnificat (BWV 243) naopak není třeba představovat. Podání souboru
Gabrieli Consort and Players mu dodává tolik potřebný lesk a slavnostnost. Vynikající jsou zejména dechy, do souboru sólistů se naopak příliš nehodí mírně rozvibrovaný hlas druhé sopranistky
Julie Gooding . Ta neúčinkuje ve Velikonočním oratoriu, kde sólisté
Kimberly McCord ,
Robin Blaze ,
Paul Agnew a
Neal Davies skvěle interpretují jak árie, tak v kvartetu i sborová čísla. Nahrávka má krásný zvuk, švih (i když některá tempa by možná snesla i ubrat) a přitom zdravý nadhled profesionálů.
Vydavatel: Universal Music
Stopáž: 65:16
Nahráli: Gabrieli Consort and Players, Paul McCreesh
Body: 5 z 6