středa, 12. březen 2003

Johann Sebastian Bach: Kantáty BWV 39, 73, 93, 105, 107, 131

Filozofií řady Virgin Veritas je dodat posluchačům v podobě dvojdisku hodně dobré hudby za rozumnou cenu, což platí i o nahrávce se stručným názvem J. S. Bach - Cantaten . Znovu se tu vrací deset let staré tituly, které v množství nahraných Bachových kantát představují interpretační špičku. Jak už bylo jednou řečeno, pro vykladače Bachovy hudby znamená víc jak dvě stě jeho kantát terén málem olympijské závažnosti a jaksi se patří je natáčet, nicméně je ani nelze obejít: na to jsou příliš krásné. Neminuly Philippa Herrewegha , stejně jako Rillinga, Gardinera, Harnoncourta, Kuijkena, Leonhardta, Koopmana a další. Z takového počtu vybrat a smysluplně seřadit jen několik skladeb, zvláště vezme-li se v úvahu bezbřehá Bachova píle a invence, vůbec není snadné. První CD (Aus der Tiefen rufe ich BWV 131, Herr, wie du willt BWV 73, Herr, gehe nicht ins Gericht BWV 105 ) spojuje především nálada, jako by úvodní, chronologicky nejstarší kantáta udávala kající tón i ostatním. Liturgickou souvislost tyto kantáty nemají. Na druhém CD se "sešly" kantáty Brich dem Hungrigen dein Brot BWV 39, Wer nur den lieben Gott lässt walten BWV 93 a Was willst du dich betrüben BWV 107 , všechny z prvních let Bachova působení v Lipsku (stejně jako naprostá většina jeho kantát!) a všechny z liturgického mezidobí po svátku Nejsvětější Trojice. To, co je spojuje, se opět odehrává spíš na bázi pocitů - světlejších barev (jak v obsazení předepsaném autorem, tak ve výběru interpretů) a v odlehčení (například siciliano v závěrečném chorálu kantáty BWV 107).

Herreweghovo pojetí dává kantátám pevnou strukturu, ale nestudí, má emocionální rozměr a velké pochopení pro styl. Podle vlastních slov nastudoval tento dirigent asi 150 Bachových kantát, takže mohl zhodnotit opravdu bohaté zkušenosti. Totéž lze říci o jeho Collegiu Vocale (sbor a orchestr) i o osvědčených sólistech. Mezi nimi kraluje basista Peter Kooy, jehož hlas jako by zrcadlil Bachovu hudbu, ale stejně výteční jsou také ostatní zpěváci, mně osobně bližší v sestavě prvního CD (s Barbarou Schlick a Gérardem Lesne ). Kdyby nebylo velmi pohublého bookletu, v němž se nám dostane místo textů odkazu na webovou stránku vydavatelství, neměla by nahrávka chybu.

Vydavatel: Virgin / EMI Czech Republic

Stopáž: 57:55 + 61:10

Nahráli: Barbara Schlick, Agnes Mellon - soprán, Gérard Lesne, Charles Brett - alt, Howard Crook - tenor, Peter Kooy - bas, Collegium Vocale Gent, Philippe Herreweghe