pátek, 11. červen 2010

Johann Sebastian Bach - Jesus nahm zu sich die Zwölfe BWV 22, Du wahrer Gott und Davids Sohn BWV 23, Herr Jesu Christ, wahr‘ Mensch und Gott BWV 127, Seht, wir gehn hinauf gen Jerusalem BWV 159

Napsal(a) 

Johann Sebastian Bach - Jesus nahm zu sich die Zwölfe BWV 22, Du wahrer Gott und Davids Sohn BWV 23, Herr Jesu Christ, wahr‘ Mensch und Gott BWV 127, Seht, wir gehn hinauf gen Jerusalem BWV 159 Johann Sebastian Bach - Jesus nahm zu sich die Zwölfe BWV 22, Du wahrer Gott und Davids Sohn BWV 23, Herr Jesu Christ, wahr‘ Mensch und Gott BWV 127, Seht, wir gehn hinauf gen Jerusalem BWV 159

Dorothee Mields – soprán, Matthew White – alt, Jan Kobow – tenor, Peter Kooy – bas, Collegium Vocale Gent, Philippe Herreweghe – dirigent. Produkce: Andreas Neubronner. Text: F, A, N. Nahráno: 11/2007, Stolberger Saal, Köln. Vydáno: 2009. TT: 63:47. DDD. 1 CD Harmonia Mundi HMC 901998 (Classic).

Philippe Herreweghe mě opět nezklamal. Další opus jeho bachovské diskografie je výborně připravený a realizovaný. Čtveřice kantát, kterou vybral, je patřičně kontrastní, i když je samozřejmě pevně opřena o skladatelské základy, které provázejí teméř celé jeho dílo. Čísla 22 a 23 sice formálně patří do köthenské tvorby, nicméně tematicky spadají do posledního období, protože byly psány s vidinou odchodu do Lipska. První z nich zaujme sborovou fugou, kterou si Collegium Vocale skutečně vychutnalo, druhá je v Herrewegheho interpretaci velmi kompaktní; nádherný je chorál Christe, du Lamm Gottes , dle mého soudu jeden z vrcholných okamžiků desky. Dirigentovi se podařilo kantátu velmi sugestivně vygradovat.

127. kantáta je součástí druhého ročníku lipských kantát. Její text je naplněn pokorou a prosbou (opět intonace chorálu Christe, du Lamm Gottes). Bez problému zde exceluje sopranistka Dorothee Mields . V kantátě č. 159 mě zaujal působivý, nefalšovaný a technicky jistý výkon altisty Matthew Whita v chorálové árii Ich folge dir nach . Vrcholem je ovšem basová árie Es ist vollbracht v podání skvělého Petera Kooye . Smířlivou tečkou je pak závěrečný chorál Jesu, deine Passion . Stojí za zmínku, že v nádherně zpívajícím sboru Collegia Vocale se objevil i český hlas sopranistky Hany Blažíkové . Přestože ne všechni sólisté zcela rezonují s mým vnitřním ideálem (Jan Kobow , některé partie Dorothee Mields), tak jako celek se jedná o pozoruhodný titul!

Body: 5 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.