Johann Sebastian Bach – Goldbergovské variace

Nicholas Angelich – klavír. Produkce: Alain Lanceron. Text: A, N, F. Nahráno: 2/2011, Curtis Auditorium, CIT Cork School of Music, Cork. Vydáno: 2011. TT: 79:58. DDD. 1 CD Virgin Classics 50999 070 6642 9 (EMI).

Jen málokteré klavírní dílo představuje pro interprety takovou výzvu jako Bachovy Goldbergovské variace. Ohromují svým rozsahem (provedení se všemi repeticemi trvá víc než hodinu), kladou na pianisty nebývalé technické nároky (Bach napsal toto dílo pro klavír se dvěma klaviaturami, takže některá místa jsou na běžný jednomanuálový nástroj málem nehratelná) a navíc nabízejí takřka bezbřehé možnosti výkladu. Nicholas Angelich, americký pianista s pařížským školením, si vydobyl ostruhy především jako skvělý interpret Brahmse, a to nejen jako sólista, ale i jako vynikající komorní hráč. Má neobyčejný cit pro proporce – stavební, zvukové i výrazové – a jeho Goldbergovské variace jsou toho dokonalou ukázkou. Vše v nich plyne tak, jak má, nic neschází, nic nepřečnívá. Ale není to pojetí v žádném případě akademicky neosobní. Už v tématu variací oceníme nadzemský klid (a to i v té nejzapeklitěji propletené ornamentice), měkký zpěvný tón a nespočetné jemné úhozové nuance, jimiž umělec decentně a velmi poeticky oživuje melodickou linku. Tempo tématu je jedním z nejpomalejších, jaké jsem kdy slyšel, ale ani trochu to nevadí: Angelich nás dokáže zklidnit tak dokonale, že vnímáme Bachovu hudbu spíš jako zhmotnělé plynutí času. Každá další variace pak s sebou nese novou náladu a každá je svým způsobem nějak zajímavá. Tempa volí Angelich uměřená a ani u jedné variace jsem neměl pocit, že by měla být rychlejší či naopak pomalejší, přestože tempové rozdíly mezi nimi jsou někdy opravdu značné – mimořádně pomalé jsou mollové variace č. 15 a hlavně č. 25, oproti tomu kupř. variace č. 20 nebo č. 28 proběhnou v rychlosti až závratné. Angelichovo frázování působí naprosto přirozeně, jeho prstová technika je vynikající a při vší zvukové měkkosti dokonale zřetelná. Toho, kdo čeká nějaké nové a převratné pojetí, tato nahrávka asi nestrhne, ale těm, kdo hledají v hudbě krásu a potěšení, se tu obojího dostane v míře více než bohaté.