sobota, 25. únor 2012

Johann Sebastian Bach - Easter & Ascension Oratorios

Napsal(a) 

Johann Sebastian Bach - Easter & Ascension Oratorios Johann Sebastian Bach - Easter & Ascension Oratorios

Carolyn Sampson – soprán, Iestyn Davies – alt, James Gilchrist – tenor, Peter Harvey – bas, Retrospect ensemble, Matthew Halls – dirigent. Text: A. Nahráno: 22. – – 25. 2. 2010, The Church of St. Jude, London. Vydáno: 2011. TT: 70:26. SACD. 1 CD Linn Records LC 11615.

Velikonoční oratoriumOratorium Nanebevstoupení nepatří k příliš často provozovaným Bachovým dílům. Rovněž počet hudebních nosičů s nahrávkami těchto děl není velký. Po poměrně zdařilé nahrávce Velikonočního oratoria od souboru Bach Collegium Japan přichází na trh nové CD se záznamem výše uvedených Bachových kompozic pro nejvýznamnější svátky křesťanského roku. Interpretace se ujalo sdružení Retrospect Ensemble pod vedením Matthewa Hallse. Z celého kompletu je nutné vyzdvihnout průvodní text k nahrávce. Pro text předcházející překladu libreta byla vybrána část publikace Johann Sebastian Bach: The Complete Secular Works and Cantatas od dr. Nii Lewis. Celou stať otevírá několik odstavců věnovaných vzniku Bachových velikonočních prací, po nichž následuje hloubková sonda do problematiky hudebně-rétorických figur a afektů bohatě uplatňovaných ve všech Bachových vokálně-instrumentálních dílech. Autorka studie se v textu odvolává na teoretické práce J. Matthesona a J. G. Waltera. Kromě afektů zdůrazňuje rovněž důležitou roli tanců, na jejichž typických půdorysech Bach staví většinu árií. Text předkládaného bookletu tak odhaluje řadu zajímavých skutečností, jež posluchače rozhodně obohatí. Z nahrávky samotné lze kladně ocenit zejména výkon orchestru. Obdivuhodná je především rytmická přesnost, zvuková jemnost a obsazení kvantitativně odpovídající kantátovému charakteru Bachových oratorií. Celé provedení obou skladeb nepostrádá dramatický spád, kterého je dosáhnuto vhodně zvolenými tempovými kontrasty plně respektujícími afekty skryté v jednotlivých číslech obou oratorií. Celková dramatičnost provedení závisí rovněž na pěveckých dovednostech jednotlivých sólistů. Zde je nutné vyzdvihnout výkon sopranistky Carolyn Sampson . Její hlas vyniká sametovou barvou, skvělou souhrou s koncertantními nástroji a především schopností jemného zdobení zpěvního partu. Své interpretační nadání naplno uplatnila v áriích Seele, deine SpezereienJesu, deine Gnadenblicke. Obě árie mají spíše meditativní charakter. Bach při jejich kompozici použil typické prvky tzv. galantního stylu, stejně jako v tenorové árii Sanfte soll mein Todeskummer , jež je v podstatě komponována jako ukolébavka. Bohužel tenor James Gilchrist nijak hlasově nenadchne stejně jako basista Peter Harvey . Nepříliš dobrým krokem bylo obsazení altových partů kontratenoristou Iestynem Daviesem . Barva jeho hlasu by se hodila spíše k interpretaci komických rolí v benátských operách 17. století. Místy nedokonalé sólistické výkony jsou však vyváženy skvělými instrumentalisty i vynikajícím sborem. Nahrávka souboru Retrospect ensemble by proto rozhodně neměla chybět v žádné fonotéce milovníka hudby první poloviny 18. století.

Body: 4 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.