čtvrtek, 9. září 2004

Johann Sebastian Bach: Das Wohltemperierte Klavier BWV 846 - 869

Till Fellner "hraje na klavír jako na klavír," konstatoval jeden z britských kritiků na adresu tohoto CD. Výstižněji už snad nahrávku charakterizovat ani nelze. Fellner je skutečně pianista, který vychází vstříc svému nástroji, jak nejlépe umí. Nenapodobuje cembalo - přestože vliv poučené interpretace tu a tam probleskne v artikulaci -, nepřináší nic převratně nového, dosud neslyšeného, není excentrickým provokatérem, komplikovaným "hledačem" propojení "starého" a "nového". Pouze jakoby mimochodem vypráví neuvěřitelný příběh Bachova díla, které zřejmě nikdy nepřestane posluchači vyrážet dech nekonečností nápadů a jejich zpracováním. Pianistovým prostředníkem je nástroj, u něhož citlivě využívá pedálu, možnosti nasadit virtuózně rychlá i velice pomalá tempa, navodit "klavírní" typ atmosféry. Jednotlivé části první knihy Dobře temperovaného klavíru protkává Fellner jako tu nejjemnější pavučinu, někdy až křehce průsvitnou, a přesto pevnou. Občas skrze ni probleskne jasný paprsek světla, jindy ji začerní stín mraku nebo ozdobí dešťová kapka; v jeho pojetí se neustále něco děje. V tomto provedení vás mladý umělec, jehož uměřenost se nemohla lépe propojit s nikým jiným než právě s firmou ECM, neohromí, nepřepadne, možná ani nezaskočí, spíše pohladí, jemně pošimrá a trochu odlepí od zemského povrchu. O zbytek už se s přehledem postará skladatel.

Vydavatel: ECM New Series / 2HP Production

Stopáž: 54:09 + 60:45