středa, 1. září 2004

Johann Pachelbel: Komorní hudba

Tento titul je živým dokladem toho, že špičkové projekty se často stávají trvalkami, které stojí za to čas od času vydat znovu. Firma Harmonia Mundi vydala před devíti lety nahrávku s hudbou Johanna Pachelbela, německého varhaníka a skladatele, jenž byl o generaci starším současníkem Johanna Sebastiana Bacha. Hudbu s velkou zasvěceností natočil soubor London Baroque , jejímiž členy tehdy byli i houslista Andrew Manze a cembalista a varhaník Richard Eggar . (Hlavní slovo tehdy ovšem měla houslistka Ingrid Seifert .) Více než 47 minut celkové stopáže zabírá cyklus šesti triových sonát z roku 1695 s názvem Musicalische Ergötzung (Hudební potěšení, zábava), které Pachelbel vybavil podobně kulinářsky vynalézavou hudební invencí, jakou najdeme u Buxtehudeho nebo Bibera. Na desce je cyklus prostřídán třemi tanečními suitami s názvem Partie (Partie a 5 G dur, Partie a 4 G dur, Partie a 4 fis moll ). Mimochodem o schopnosti Pachelbela použít v případě potřeby jakoukoli dostupnou nadsázku nesvědčí jen využití scordatury, ale například i volba tehdy nepříliš obvyklé tóniny fis moll. Závěr nemohl končit jinak nežli slavným Canonem . Tentokrát ovšem ve stylově čisté interpretaci bez filmově romantického balastu. Pachelbelovský titul je šťastným příkladem tak zvané "tafelmusik".

Vydavatel: Classic

Stopáž: 75:20

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.