středa, 1. září 2004

Johann Pachelbel: Komorní hudba

Tento titul je živým dokladem toho, že špičkové projekty se často stávají trvalkami, které stojí za to čas od času vydat znovu. Firma Harmonia Mundi vydala před devíti lety nahrávku s hudbou Johanna Pachelbela, německého varhaníka a skladatele, jenž byl o generaci starším současníkem Johanna Sebastiana Bacha. Hudbu s velkou zasvěceností natočil soubor London Baroque , jejímiž členy tehdy byli i houslista Andrew Manze a cembalista a varhaník Richard Eggar . (Hlavní slovo tehdy ovšem měla houslistka Ingrid Seifert .) Více než 47 minut celkové stopáže zabírá cyklus šesti triových sonát z roku 1695 s názvem Musicalische Ergötzung (Hudební potěšení, zábava), které Pachelbel vybavil podobně kulinářsky vynalézavou hudební invencí, jakou najdeme u Buxtehudeho nebo Bibera. Na desce je cyklus prostřídán třemi tanečními suitami s názvem Partie (Partie a 5 G dur, Partie a 4 G dur, Partie a 4 fis moll ). Mimochodem o schopnosti Pachelbela použít v případě potřeby jakoukoli dostupnou nadsázku nesvědčí jen využití scordatury, ale například i volba tehdy nepříliš obvyklé tóniny fis moll. Závěr nemohl končit jinak nežli slavným Canonem . Tentokrát ovšem ve stylově čisté interpretaci bez filmově romantického balastu. Pachelbelovský titul je šťastným příkladem tak zvané "tafelmusik".

Vydavatel: Classic

Stopáž: 75:20