úterý, 1. červenec 2003

Johann Nepomuk Hummel: Mše D dur, Mše B dur, Alma Virgo

Zájemce nechť neodradí postmoderně nesourodá fotomontáž. Snad má naznačit, že půjde o chrámovou hudbu (románské sloupy), komponovanou pro známé uherské mecenáše (onen nevlídný pohled pochází z fasády nejmenovaného ezsterházyovského paláce, jak se dovíme z tiráže). Tento obal stojí za to otevřít. Collegium Musicum 90 , které už se dobře zapsalo soubornou nahrávkou mší Josepha Haydna, nyní totiž zahajuje zajímavé pokračování. Johann Nepomuk Hummel byl nejen Haydnovým nástupcem ve funkci ezsterházyovského kapelníka, ale také navázal na styl jeho vrcholných duchovních skladeb. Jako pravý Středoevropan pocházel z Pozsony čili Prešpurka, dnešní Bratislavy; svá tvůrčí léta prožil ve Vídni a Výmaru; a jeho skladby byly oblíbené i za hranicemi rakouského mocnářství. Dodejme ještě, že v 19. století patřily Hummelovy mše ke kmenovému repertoáru kostelních kůrů mnoha našich měst a obcí.

Dva nahrané opusy z let 1808 a 1810 jsou vskutku reprezentativním příkladem symfonických mší pozdního vídeňského klasicismu. Velká díla pro sbor a orchestr směřují k prokomponované formě, kde autor dopřává každému verši vlastní zhudebnění, ale i přes množství hudebních nápadů nikde neupadá do triviality. Tento úsudek ruší snad jen několik instrumentálních sól a přidané offertorium Alma Virgo s árií ve zcela operním stylu.

Přednosti volby dobových nástrojů oceníme hned v prvních taktech - ozve se vyvážená souhra dechů s dokonale pojivým a měkkým zvukem.

Collegium Musicum 90 si velmi dobře poradilo s poměrně tvrdým interpretačním oříškem chrámové hudby počátku 19. století. Živě vystihuje všechnu její stylovou mnohovrstevnatost - od dědictví baroka (hry průtahů, kontrapunkt), přes řeč pozdního vídeňského klasicismu, až po specifika nastupujícího romantismu (zejména plynulá dynamika a frázování). Vše v hlubokých, ale stále ještě vkusných kontrastech. Škoda dalších slov - nadpis "The Hummel Mass Edition, Volume One" dává naději, že se objeví další pokračování. Udrží-li budoucí nahrávky nasazenou laťku, rozhodně se máme na co těšit.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 76:19

Nahráli: Susan Gritton - soprán, Collegium musicum 90, Richard Hickox