úterý, 23. březen 2004

Johann Nepomuk Hummel, Franz Schubert: Kvintet es moll op. 87, Kvintet A dur "Pstruh" op. 114 D 667

Dva klavírní kvintety na tomto CD nepojí pouze stejné, trochu netradiční obsazení (klavír, housle, viola, violoncello, kontrabas), ale také historická souvislost: Kvintet A dur op. 114 "Pstruh" napsal Franz Schubert pro svého štýrského hostitele Sylvestra Paumgartnera, který mu dal jako vzor právě Hummelův Kvintet es moll op. 87 . Oba kvintety vnikly v rozmezí tří let (1816 Hummelův, 1819 Schubertův). Při jejich zběžném srovnání vynikne zejména rozdílnost nálad (vážný a expresivní kvintet Hummelův oproti hravému a bezstarostnému kvintetu Schubertovu) a výrazně náročnější klavírní part kvintetu Hummelova. K Triu Wanderer , dnes již šestnáctiletému souboru s několika prvními cenami z mezinárodních soutěží, se na této nahrávce přidali violista Christophe Gaugé a kontrabasista Stéphane Logerot . O vysoké úrovni všech hráčů nemůže být pochyb, předností tohoto kvinteta je jistá technika a bezproblémová souhra. Pojetí obou skladeb této nahrávky lze charakterizovat jako velmi věcné, střízlivé, obě skladby jsou podány s nadhledem, bez velkých rubat. Tento přístup je trochu sporný ve zpěvných částech (druhé věty obou kvintetů, lyrické části krajních vět). Jednotlivým hráčům se jen málokdy podaří rozdýchat a vyklenout melodii, rušivě a nelogicky působí ostré důrazy, které pouze mechanicky plní pokyn skladatele. V obou pomalých větách je navíc vedoucí melodický hlas překrýván doprovodem ostatních hlasů, hraných ve stejné síle. Naopak naprosto přesvědčivě vyznívají scherza obou kvintetů, ve kterých vynikne brilantní drobná artikulace a vtipné akcenty. Celý ansámbl má v zásobě široký rejstřík barev, od sytého plného zvuku po tajemná pianissima, kterým mistrně vystihuje náladu i kontrasty jednotlivých vět a částí. Nahrávka a pěkně vybavený booklet bude jistě pro milovníky komorní hudby potěšením.

Vydavatel: Harmonia mundi / Classic

Stopáž: 58:54