středa, 19. únor 2003

Johann Baptist Cramer: Koncerty pro klavír a orchestr č. 2 d moll op. 16, č. 7 F dur op. 56, č. 8 d moll op. 70

Napsal(a) 

booklet booklet
Osud uměleckého odkazu J. B. Cramera (1771-1858) je velmi podobný osudu skladeb K. Czerného (1791-1857): z jeho rozsáhlého díla přežily pouze vynikající klavírní etudy. Odborná literatura svorně zdůrazňuje význam Cramerových osmi klavírních koncertů, na pódiích se s nimi ovšem prakticky nesetkáme. Tím cennější je toto CD se třemi Cramerovými klavírními koncerty, přičemž záznam osmého koncertu je označen jako "premiÉre recording". Cramer sám se považoval za "posledního Mozartovce". A při prvních dvou koncertech mu určitě dáme zapravdu. Kdybychom poslouchali anonymní nahrávku bez označení autora, určitě bychom tyto koncerty mohli považovat - v tom nejlepším slova smyslu - za pozdní Mozartova díla. Naprosto překvapivě pak oproti nim působí koncert poslední, jejž Cramer napsal v roce 1820. Svou originální formální výstavbou, barvitou instrumentací s velkým podílem dechů, četnými chromatickými postupy, zajímavými harmoniemi a romantickou stylizací klavírního partu (při nástupu klavíru v první větě nemůžeme nepomyslet na Schumanna, Griega či Brahmse) mohl tento koncert naznačovat jednu z možných nových cest nastupujícím skladatelům. (Mimořádně fundovaný průvodní text k této nahrávce stylizoval Steve Lindeman tak barvitě, že popis formy posledního koncertu čteme se stejným napětím jako detektivku.) Howard Shelley a London Mozart Players s Davidem Juritzem interpretují všechny tři koncerty tak skvěle, jako by jim byly psány přímo na tělo. Shelley hraje jiskřivým a zároveň elegantním úhozem, který oceníme především v bravurních pasážích (mnohdy velmi neotřele stylizovaných), s obrovským nadhledem a s nesmírným pochopením pro hudbu přelomu klasicismu a romantismu (což ostatně osvědčil už v nahrávkách hummelovských). Orchestr London Mozart Players dělá čest svému jménu svým naprosto transparentním, a přitom zářivým zvukem. To, že obal bookletu zdobí pohled na Londýn dob Cramerových, jen dokládá, že projektu byla skutečně věnována maximální péče po všech stránkách.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 77:15

Nahráli: Howard Shelley - klavír, London Mozart Players, David Juritz

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.