pondělí, 17. červen 2002

Joe Lovano: Viva Caruso

V poslední době chystá posluchačům americký saxofonista Joe Lovano každým novým albem neobvyklá překvapení. Před pár lety natočil jedno, které bylo poctou američanovi italského původu Franku Sinatrovi (Celebrating Sinatra ). Předloni vzdal hold bebopovému pianistovi Tadu Dameronovi (a všem jeho souputníkům) na albu 52nd Street Themes . A dále natočil triovou desku, na které se například setkal s generačně mladšími spoluhráči trumpetistou Davem Douglasem, bubeníkem Joey Baronem nebo basistou Markem Dresserem. Letošní Lovanova novinka je holdem Italovi, který byl jednou z největších operních hvězd na světě v minulém století - Enrico Carusovi. Výběr jistě nebyl náhodný - Lovanův saxofon je polohou stejně posazen jako Carusův hlas. První ideou Lovana a Byrona Olsona - dirigenta, aranžéra a orchestrátora (svých i Lovanových aranžmá) v jedné osobě, bylo natočit známé operní árie, které Caruso zpíval. Během příprav materiálu pro natáčení se ale výběr přiklonil k obyčejným písním, které také patřily do Carusova repertoáru. V konečném výběru pak převážily písně a zůstala jen jedna operní árie Vesti La Giubba . Pro orchestraci zvolili Lovano s Olsonem komorní soubor tvořený především dřevěnými dechovými nástroji (flétny, hoboj, klarinety, fagoty) doplněné o trubku, hornu a trombon. Rytmiku tvoří dva kontrabasy (často hrající společně) a bicí, hrané někdy až třemi hráči najednou. Neopominutelným je i hlas zpěvačky Judi Silvano , kterého je zpravidla využíváno orchestrálně. Posledním nezvyklým nástrojem je akordeon v rukou vynikajícího hráče Gila Goldsteina . Toto komorní obsazení je protipólem originálních veristicky rozmáchlých smyčcových aranžmá na nahrávkách Carusových. Ve vynikajících aranžích slyšíme inspiraci operní hudbou i hudbou lidovou, klezmerem, ale v prvním plánu tu je všudypřítomný jazz. Lovanova hra je opravdu učebnicí, jak osobitě jazzově přistupovat i k tak zprofanovaným, i když nádherným melodiím jako jsou například O sole mio nebo Santa Lucia . Jeho projev je virtuozní, a přitom stále hluboce muzikální. Někde je operně expresivní, ale vzápětí zase velmi subtilní.

Lovano je prostě mistr emocí a je nutno říct, že jeho saxofon zpívá. Velmi milým překvapením jsou i jeho vlastní kompozice. The Street Of Naples - přijemná vzpomínka na dětství prožité v Neapoli, Viva Caruso - hold velkému zpěvákovi, s poněkud nostalgickou melodií, která by mohla znít i v některém ze slavných Felliniho filmů. Nejrozsáhlejší Lovanovou kompozicí je Il Carnevale Di Pulcinella , s typickou italskou tarantelou v první části, kde si zasóluje na klarinet Billy Drews . Střední volnou část tvoří Romance - duet tenoru a lidského hlasu, pouze za doprovodu akustické kytary. Poslední částí je strhující Tarantella s krátkými naturalistickými sóly trombonu Gary Valenteho , trubky Herba Robertsona , saxofonu, hlasu a klarinetu. Zavěrečné zklidnění přináší jediná stará skladba z jiného než italského pera. Krásná balada For You Alone byla první Carusovou nahrávkou v angličtině v roce 1910. Pokud patříte k posluchačům, kteří vnímají Hudbu, a je vám jedno jestli je to jazz, klasika nebo například folk, ale jde vám především o kvalitu, pak je na místě si poslechnout toto album. Určitě si ho zamilujete.

Vydavatel: Blue Note

Stopáž: 65:06

EAN: 0724353598624

Nahráli: Joe Lovano - ts, arr, Byron Olson - arr, dir, Gil Goldstein - acc, Judi Silvano - voc, Ed Schuller, Scott Lee - b, Joey Baron, Carmen Castaldi, Bob Meyer - dr, Michael Bocian - g, Gary Valente - tb, Herb Robertson - tp, Billy Drews - cl a další