čtvrtek, 15. leden 2015

Jitka Čechová a její mimořádný Bedřich Smetana

Napsal(a) 

Jitka Čechová – klavír. Text: Č, A, N, F. Nahráno: 6, 9/2014, Studio Martí­nek, Praha. Vydáno: 2014. TT: 2:24:07. DDD. 2 CD Supraphon SU 3847-2.

Tip Harmonie

V roce 2005 vydala Jitka Čechová první disk své souborné nahrávky klavírního díla Bedřicha Smetany. A letos, symbolicky v Roce české hudby, završila tento svůj velkolepý smetanovský projekt závěrečným dvojdiskem. Slavnostní křest tohoto dvojdisku se uskutečnil za účasti interpretky 10. 11. 2014 v Muzeu B. Smetany. (O tom, že si je naše hudební veřejnost vědoma výjimečnosti tohoto vydavatelského počinu, svědčí mimo jiné i skutečnost, že muzejní sál, kde křest proběhl, byl zaplněný do posledního místa, ba dokonce bylo zapotřebí přistavit další židle.) Jitka Čechová se natáčení Smetanova klavírního díla věnovala nesmírně obětavě téměř deset let a všechny její smetanovské nahrávky bez výjimky mají špičkovou úroveň. Nic jiného nelze říci ani o posledních dvou discích. Uměl­kyně na ně natočila Smetanovy kompozice z let 1845–1846, tedy z období skladatelových studií u Josepha Proksche. Formálně i žánrově se jedná o neobyčejně pestrý výběr: od drobnějších skladeb v písňové formě přes ronda, variace, sonátové věty, fugy, pochody a etudy až po rozsáhlou Sonátu g moll. Jsou to povětšinou „školní“ úlohy a jejich kvalita je pochopitelně rozdílná (Smetana byl až do příchodu k Prokschovi v podstatě samouk). Přesto posluchač nestačí žasnout nad invencí mladého skladatele, nad jeho fantazií při formálním řeše­ní jednotlivých kompozičních zadání, nad jeho smělostí har­monickou i nad jeho suverénně vystavěnými fugami. Jitka Čechová přistoupila k těmto „studij­ním“ skladbám s maximální zodpovědností a interpretuje je s obdivuhodným pochopením, bravurou a kultivovaností. Pod jejími prsty jako by každá skladba ožila svým vlastním příběhem a vyprávěla posluchačům o skladatelově horlivém hledání vlastní cesty, o jeho tvůrčích ví­tězstvích i pochybnostech. Většina nahraných děl nebyla skladatelem určena k veřejnému provedení a posluchač se s nimi při běžném koncertním provozu nesetká. Diskofily a ctitele Smetanovy klavírní tvorby určitě zaujme, že z 31 tracků jich jsou téměř tři čtvrtiny označené jako „premiérové nahrávky“ a že tedy máme jedinečnou možnost slyšet na tomto dvojdisku něco opravdu mimořádného – a navíc v mimořádném provedení.

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.