pondělí, 19. listopad 2007

Jiří Holubec, Jan Prchal, Vlasta Reittererová - Nebojme se klasiky

Jiří Holubec, Jan Prchal, Vlasta Reittererová - Nebojme se klasiky Jiří Holubec, Jan Prchal, Vlasta Reittererová - Nebojme se klasiky

Vydalo Editio Bärenreiter Praha v roce 2007. H7888, ISMN M-2601-0399-3.

Publikace s podtitulem Desítka hitů ve snadných úpravách pro neomezený počet hráčů na libovolné nástroje umožní i dětem od cca 3. ročníku ZUŠ "zmocnit se" nejslavnějších melodií klasické hudby. Jen mizivé procento žáků hudebních škol se stane profesionálními hudebníky, všichni si ale teď mohou zahrát Jaro z Vivaldiho Čtvera ročních dob , árii Lascia ch0˜io pianga z Händelova Rinalda , Andante z Haydnovy Symfonie "s úderem kotlů" , II. větu Beethovenovy Sedmé , téma řeky ze Smetanovy Vltavy , Dvořákův sedmý Slovanský tanec a Largo z Novosvětské a zabrousí i do hudebně dramatických děl scénou z Čajkovského Labutího jezera , Triumfálním pochodem z Verdiho Aidy a Svatebním pochodem z Wagnerova Lohengrina . Co je hlavní - všechny úpravy jsou provedeny tak, aby zachovávaly co nejvíce z ducha originálu, přitom ale zjednodušují obtížnější partie (někdy i transpozicí do "příjemnějších" tónin) tak, aby byly přístupné amatérům. Autoři doporučují způsob realizace, který bude nejvíce připomínat originální zvuk, je ale samozřejmě možné použít různé nástroje, které jsou k dispozici. Úpravy jsou většinou pro 4 melodické nástroje, klavír a případně bicí, kromě sešitu s partiturami jsou k dispozici i samostatné hlasy (některé i pro B ladění). Přehráním skladeb ale vše nekončí - o stručný úvod do doby vzniku, kontextu skladatelova díla a skladby samotné se starají výstižné texty Vlasty Reittererové (a vlastně i vtipné ilustrace Barbory Zichové), autoři úprav Jiří Holubec a Jan Prchal za každou skladbu ještě přidali další úkoly a cvičení, díky nimž je možné proniknout hlouběji do zákonitostí hudby a přitom mohou být i zábavné. To, jakým způsobem pak seznámí své žáky s originálem skladeb, už je samozřejmě na pedagozích. Titul Nebojme se klasiky může být i pro ně výzvou, aby se nebáli sami zpřístupnit podobnou formou svým žákům i další díla. Nic dětem nepříblíží hudbu lépe, než když si ji mohou samy osahat a prožít. Vyrostou z nich pak posluchači, kteří, když na koncertě uslyší některou ze skladeb, se kterou se mohli takto seznámit, zjistí, že se už dávno obtiskla do jejich duše.