sobota, 12. září 2009

Jiří Družecký - Divertissement Pour Trois Cors de Bassett

Napsal(a) 

Jiří Družecký - Divertissement Pour Trois Cors de Bassett Jiří Družecký - Divertissement Pour Trois Cors de Bassett

Lotz Trio – Róbert Šebesta, Ronald Šebesta, Andreas Fink (basetové rohy). Produkce: Ján Sudzina, Peter Šesták. Text: A, N, S. Nahráno: 11/2008, kaple Mariánského semináře, Trnava. Vydáno: 2009. TT: 70:17. DDD. 1 CD Hevhetia HV 0034-2331.

U tak zajímavého CD, jakým je „first complet recording“ Divertissement pour trois cors de bassett Jiřího Družeckého (1745 – 1819) sáhne posluchač samozřejmě nejdříve po bookletu. A čeká ho první příjemné překvapení: zasvěcený text Róberta Šebesty s detailními informacemi o skladateli, o dějinách basetového rohu, o díle samotném i o kritériích, podle nichž interpreti uspořádali 32 částí Družeckého Divertissement do šesti partit. Druhým příjemným překvapením je velice hezká výtvarná podoba projektu – počínaje nápaditým třídílným obalem a konče bohatou obrazovou dokumentací, v níž nechybí reprodukce několika stránek rukopisu Divertissement (vtipně využitých i jako přebal bookletu) a fotografie z natáčení v kapli Mariánského semináře v Trnavě. Dalším příjemným překvapením je kvalita skladeb. Byť se jedná o nenáročnou „tafelmusik“ a jednotlivé kousky jsou poměrně krátké, Družecký v nich projevil obdivuhodnou invenci a především v rychlých větách uslyšíme řadu opravdu rozkošných nápadů. Neméně osobitá je ostatně i skladatelova nástrojová faktura, jež jen potvrzuje známou skutečnost, že Družecký měl s dechovými nástroji bohaté zkušenosti. Překvapením nejpříjemnějším je pak úroveň provedení. Hráči Lotz Tria hrají na repliky basetových rohů Theodora Lotze z devadesátých let 18. století (originály jsou uložené na hradě Krásna Hôrka) a nutno říci, že své nástroje ovládají skvěle. Hrají velmi kultivovaně, mají výbornou techniku, dokonalou souhru, a nezvyklých barevných možností basetových rohů – nástrojů z rodiny klarinetů – využívají skutečně jedinečným způsobem. Toto CD určitě udělá radost všem, kdo mají rádi hudbu z období klasicismu, i těm, kdo se zajímají o staré hudební nástroje. Přestože „vážná“ hudba představuje u labelu Hevhetia jen zlomek celkové produkce, věřím, že tento titul bude patřit k ozdobám jejich nakladatelského katalogu.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.