sobota, 15. leden 2005

Jindřiška Bártová - Monika Holá: Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně

9. svazek edice Acta musicologica et theatrologica, JAMU Brno 2004, ISBN 80-85429-88-8, 181 s. Pozoruhodným příspěvkem k janáčkovskému jubilejnímu roku je kniha dvou zkušených brněnských autorek Jindřišky Bártové a Moniky Holé . Neobjevuje nová fakta o vzniku Janáčkových děl, ale zaměřuje se na jejich "druhotný" život, a to ve skladatelově působišti - Brně. Právě ve městě, kde žil od svých jedenácti let a kde později zazněly v premiéře všechny jeho opery (vyjma Výletů pana Broučka , které měly premiéru v pražském Národním divadle roku 1920), za jeho života s jeho vlastní činnou účastí. Cenná je především základna literatury a pramenů, z nichž obě muzikoložky vycházejí. Zaujmou především dobové poznámky o operní režii na konci 19. století, pasáže týkající se Janáčka a jeho názorů, materiály z pozůstalosti režisérů včetně Zítkovy korespondence s Janáčkem, články z odborného, ale i denního tisku; jen škoda, že fotografický materiál nemá vyšší kvalitu. Kniha postupně probírá všechny významné režiséry brněnských inscenací Janáčkových děl. Její těžiště je v popisu prací starších režisérů: po první světové válce to byli Ota Zítek, ve třicátých letech Rudolf Walter, po druhé světové válce také Oskar Linhart, v šedesátých letech Miloš Wasserbauer, v sedmdesátých letech Václav Věžník. Z mladších jsou pojednáni František Preisler, Alena Vaňáková, Milan Pásek a z doby zcela nedávné Tomáš Šimerda a Zdeněk Kaloč. Kniha oplývá mnoha zajímavými citáty režisérů, přináší reflexi jejich vlastní práce, jejich rozbory, výklad a osobitý vhled do sledovaných oper; tím je velmi užitečná nejen pro mladé režiséry a pěvce, ale pro interprety Janáčkových děl vůbec. Je doplněna seznamem janáčkovských inscenací v Brně a nechybí ani rejstřík osob.

Faktografická publikace (mimochodem paperback, který se příjemně drží v ruce), vydaná pro obě muzikoložky domovskou JAMU za podpory Nadace Leoše Janáčka, je cenná především souhrnným charakterem nabízejícím hodnotný, opět o krok dopředu posunutý pohled na dílo moravského skladatele světového významu a zasluhuje širší pozornost mezinárodní opery milovné veřejnosti.

Body: 0 z 6