čtvrtek, 24. červen 2004

Jevgenij Světlanov: Hommage a Evgueni Svetlanov - Debussy, Skrjabin

Album je posmrtnou poctou ruskému dirigentovi Jevgeniji Světlanovovi (zemřel v Moskvě v květnu 2002), živým záznamem a dokladem jeho interpretačního umění.

Světlanov (narozen roku 1928) byl v šedesátých letech spojen především s vedením Ruského státního symfonického orchestru a také orchestru Velkého divadla. V pozdějších letech nicméně pracoval jako šéfdirigent či hostující dirigent mnoha těles za hranicemi Sovětského Svazu.

Repertoár nahrávky nebyl zvolen náhodně: Moře Clauda Debussyho a Báseň extáze Alexandra Skrjabina spojuje (kromě období vzniku) více, než by se mohlo na první pohled zdát. Ačkoliv mají obě skladby zřetelně jiné estetické a filozofické pozadí, hudebně jsou si dosti blízké (harmonická struktura - celotónová stupnice, dominantní septakordy vzdálené o tritonus, tektonika - časté náhlé gradace a zvraty). Světlanov tuto příbuznost svou interpretací podtrhuje: v jeho podání jsou Debussy i Skrjabin maximálně expresivní, plní vzruchu i neklidu. Hlavní pozitivní devízou nahrávky jsou krásně vyklenuté, dramatické gradační vlny a plný, přesto však nikoli hrubý tutti zvuk. Světlanovovo pojetí se nezabývá tolik instrumentačně barevnou drobnokresbou - což je v první větě Moře možná trochu škoda -, jeho hlavním cílem je tektonický celek. Orchestre National De France hraje a zní výtečně, i v plném zvuku jsou dobře rozeznatelné barvy jednotlivých nástrojových sekcí, a to nebývá pravidlem. Jedinou zvukovou nevýhodou nahrávky, danou live záznamem, jsou ruchy a občasné intonační nedostatky (3. věta Debussyho) - těch je však jako šafránu. Převažující dojem je radost ze zvuku, rytmu a souhry. Škoda, že Jevgenij Světlanov už světu více takovýchto nahrávek nedopřeje.

Vydavatel: Naive / Classic

Stopáž: 54:57

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).