čtvrtek, 24. červen 2004

Jevgenij Světlanov: Hommage a Evgueni Svetlanov - Debussy, Skrjabin

Napsal(a) 

booklet booklet
Album je posmrtnou poctou ruskému dirigentovi Jevgeniji Světlanovovi (zemřel v Moskvě v květnu 2002), živým záznamem a dokladem jeho interpretačního umění.

Světlanov (narozen roku 1928) byl v šedesátých letech spojen především s vedením Ruského státního symfonického orchestru a také orchestru Velkého divadla. V pozdějších letech nicméně pracoval jako šéfdirigent či hostující dirigent mnoha těles za hranicemi Sovětského Svazu.

Repertoár nahrávky nebyl zvolen náhodně: Moře Clauda Debussyho a Báseň extáze Alexandra Skrjabina spojuje (kromě období vzniku) více, než by se mohlo na první pohled zdát. Ačkoliv mají obě skladby zřetelně jiné estetické a filozofické pozadí, hudebně jsou si dosti blízké (harmonická struktura - celotónová stupnice, dominantní septakordy vzdálené o tritonus, tektonika - časté náhlé gradace a zvraty). Světlanov tuto příbuznost svou interpretací podtrhuje: v jeho podání jsou Debussy i Skrjabin maximálně expresivní, plní vzruchu i neklidu. Hlavní pozitivní devízou nahrávky jsou krásně vyklenuté, dramatické gradační vlny a plný, přesto však nikoli hrubý tutti zvuk. Světlanovovo pojetí se nezabývá tolik instrumentačně barevnou drobnokresbou - což je v první větě Moře možná trochu škoda -, jeho hlavním cílem je tektonický celek. Orchestre National De France hraje a zní výtečně, i v plném zvuku jsou dobře rozeznatelné barvy jednotlivých nástrojových sekcí, a to nebývá pravidlem. Jedinou zvukovou nevýhodou nahrávky, danou live záznamem, jsou ruchy a občasné intonační nedostatky (3. věta Debussyho) - těch je však jako šafránu. Převažující dojem je radost ze zvuku, rytmu a souhry. Škoda, že Jevgenij Světlanov už světu více takovýchto nahrávek nedopřeje.

Vydavatel: Naive / Classic

Stopáž: 54:57

Body: 5 z 6

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.