Jessye Norman: The Jessye Norman Collection

Brahms: Lieder, Schumann: Frauenliebe und -leben, Liederkreis (2 CD Philips 475 6374)

R. Strauss: Lieder (2 CD Philips 475 6377)

Sacred Songs and Spirituals (2 CD Philips 475 6386)

A French Collection (Berlioz, Ravel, Duparc, Poulenc, Satie) (2 CD Philips 475 6380)

The Songbooks: With a song in my heart / Lucky to be me (2 CD Philips 475 6383 Universal Music).

Americkou sopranistku Jessye Norman myslím není třeba příliš představovat; zejména těm, kteří měli možnost se s ní setkat minulý rok v září v Janáčkově divadle v Brně na jejím koncertě, kde zazněly árie z oper Leoše Janáčka. Málokdo možná ví, že v Metropolitní opeře debutovala právě jako Emilia Marty ve Věci Makropulos . Vedle operního má však mimořádně rozsáhlý i písňový repertoár, což nám připomíná i Philips vydáním souboru deseti(!) CD, v němž se nacházejí nahrávky z let 1975 – 1989. Tato čísla sama o sobě mluví jasnou řečí: Jessye Norman se věnuje písním velmi intenzivně, rozhodně je nevnímá jako jakýsi doplněk své operní kariéry. Odměněna za to byla hned několika prestižními cenami: francouzskou Grand Prix National du Disque (Schubert, Schumann, Wagner, Mahler), anglickou Gramophone Award (R. Strauss), holandskou Edison Prize a americkou Grammy Award (Ravel).

Nemá smysl popisovat každou nahrávku zvlášť, ani by to nebylo technicky možné. Sjednocujícím prvkem všech je především velká pokora před písňovou formou, Jessye Norman vskutku slouží tomuto žánru a svůj sytý, barevný hlas mu vždy podřídí. Během téměř sedmi hodin neuslyšíme sebemenší náznak operní manýry. Profesionální přístup je znát také na perfektní výslovnosti francouzštiny i němčiny (pokud to může našinec posoudit). Evidentním potěšením pro zpěvačku bylo nahrávání černošských spirituálů, při jejichž poslechu se vám vybaví kostel plný rozjásaných černých věřících. Jediným miniotazníkem pro mě zůstává zařazení nahrávek muzikálových písní. Byť se jedná o „klasiky“ tohoto žánru (Porter, Gershwin, Bernstein, Loewe) a cit a pokora, jak jsem se o nich zmiňoval dříve, rozhodně nechybí, myslím, že by producenti na Broadwayi Norman pochválili, a pak by oslovili někoho jiného. Jedná se prostě o jiný obor.

V bookletech se můžeme o každém díle dozvědět mnoho zajímavého a samozřejmě stejně tak o hlavní protagonistce všech nahrávek. The Jessye Norman Collection je především sbírkou nepřeberného množství skutečného citu, a to je něco tak krásného a vzácného, že by se snad zpěv Jessye Norman měl předepisovat jako lék.