Jennifer Higdon: Concerto for Orchestra City Scape

Pětivětý Koncert pro orchestr (premiéra 2002) je považován za zlomovou skladbu. Vznikl u příležitosti výročí sta let existence filadelfského orchestru. Během práce na kompozici konzultovala Higdon své hudební nápady s koncertními mistry jednotlivých hráčských skupin a souhra a radost ze hry je ve skladbě znát. Dominují zde smyčce, čtvrtá věta dává prostor bicí sekci a jejím rozmanitým barvám. Poslední pátá věta je „bernsteinovsky“ živelná a rozevlátá. Druhá, třívětá skladba nahrávky City Scape je inspirována skladatelčinými vzpomínkami na dětství strávené v Atlantě stejně jako na chvátající Atlantu dneška. Vznikla v roce 2002 na objednávku Atlantského symfonického orchestru . Jakkoliv jsou obě skladby stejného obsazení a přibližné minutáže, první z nich působí jako zralejší.

Dílo Jennifer Hidgon není avantgardní. Není ani bezvýrazná nebo tonální. Skladatelka posouvá hranice v užití neobvyklých technik na tradičních nástrojích s konkrétním výrazovým záměrem. Její hudba se zdá být intuitivní s velkým smyslem pro technické možnosti nástrojů, jejich jednotlivé nástrojové barvy a kombinaci v orchestru. Tematické náčrtky se přirozeně a nenásilně rozvíjejí, dominantní a velmi silná je především překypující rytmická složka. Instrumentální bohatost, plný orchestrální zvuk dokládá skladatelčinu dirigentskou praxi a řemeslnou kompoziční zručnost. Jennifer Higdon nezapře svůj americký původ, nedotčený evropskou hudební avantgardou. Proto bude možná bližší americkým posluchačům než evropskému, disonancím navyklému uchu. Atlantský symfonický orchestr hraje pod taktovkou Roberta Spana jako o život. Kéž by i u nás byla soudobá hudba hrána s takovým nadšením a chutí.

Ć

Vydavatel: Classic

Stopáž: 66:17