čtvrtek, 3. říjen 2002

Jean Richafort: Requiem, motets

Jean Richafort (c1480-c1547) dnes nepatří mezi nejznámější představitele renesanční hudby. Ve své době však byl velice uznávanou osobností. I když jsou jeho životní osudy zastřeny mnoha tajemstvími, máme to štěstí, že na rozdíl od jiných autorů k nám přes staletí promlouvají alespoň jeho skladby, jež jsou v dobových sbírkách četně zastoupené. O tom, že se jedná o díla, jež byla právem považována za jedny z vrcholných kompozic 1. poloviny 16. století, nás může přesvědčit i toto nové CD firmy Harmonia mundi, které nám předkládá průřez tvorbou tohoto renesančního hudebníka. Stěžejní místo zde zaujímá šestihlasé Requiem , jež bylo pravděpodobně napsáno v roce 1521 na památku smrti vrcholného představitele polyfonní hudby přelomu 15. a 16. století Josquina Desprez. Z duchovní tvorby jsou na disku zastoupena ještě latinská moteta , proti nimž stojí v kontrastu několik světských chansonů . Richafortovu kompoziční techniku bohatě využívající imitace, postavenou na častém napětí mezi konsonancemi a disonancemi, a pro duchovní skladby ještě typicky stojící na užívání cantu firmu podtrhuje samotné provedení skladeb. Vokální soubor Huelgas Ensemble specializující se na hudbu středověku a renesance pod vedením dirigenta Paula Van Nevela nenechá nikoho na pochybách, že zde máme tu čest se setkat se skutečnými mistry svého oboru. Vysoké pěvecké nároky kladené na každého jednotlivce a všechny další nástrahy, jež skýtá interpretace renesanční vokální polyfonní hudby, soubor překonává s obdivuhodnou lehkostí a samozřejmostí. K skvělému výslednému tvaru přispívá nejenom suverénní intonační čistota všech členů ansámblu a vedení jednotlivých melodických frází, ale především výborná souhra a propojenost jednotlivých hlasových skupin, která je pro tuto hudbu naprosto nepostradatelná.

Vydavatel: Harmonia mundi / Classic

Stopáž: 60:53

Nahráli: Huelgas Ensemble, Paul Van Nevel