úterý, 12. červenec 2005

Jean-Baptiste Rameau - Une Symphonie imaginaire

Jean-Baptiste Rameau: Une Symphonie imaginaire Jean-Baptiste Rameau: Une Symphonie imaginaire
Les Musiciens du Louvre - Grenoble, Marc Minkowski. Produkce: Marita Prohmann. Text: A, N, F. Nahráno: 6/2003, Théâtre de Poissy, Salle MoliÉre. Vydáno: 2005. DDD. 1 CD Archiv Produktion 474 5142 (Universal Music).

Hudba Jeana-Baptista Rameaua nepatří zrovna k tomu, co by často znělo na českých pódiích a divadlech. (Je ke cti Národního divadla v Praze, že před několika lety umožnila úspěšné provedení opery Castor et Pollux .) Přitom jeho dílo hledělo hodně dopředu a zvláště v instumentální sféře je velmi živé a schopné oslovit vnímavého posluchače. Tvůrce recenzované novinky Marc Minkowski jej dokonce označuje za velkého orchestrálního génia Fancie před Berliozem. Imaginární symfonie o 17 částech nemá ambici domýšlet, co chtěl autor sdělit, ale představit Rameaua jako skvělého melodika, neobyčejně kreativního tvůrce harmonických struktur, zvukomalebných efektů a samozřejmě ctitele francouzského modelu tehdejší hudby, jež byla ve větší či menší míře vždy ovlivňována tancem. Minkowski patří k umělcům, kterým už nestačí škatulka barokní hudby a kteří se rozkročili až do 19., někdy dokonce do 20. století. Možná i proto pak mají blahodárný nadhled a oživují interpretační pohled na starou hudbu. Rameau, kterého Minkowski řadí nad Lullyho, je mu obzvlášť blízký a znovu a znovu se k němu vrací a dělá z jeho hudby aktuální součást dnešního hudebního života. Projekt obsahuje většinou instrumentální ukázky z Rameauových děl spjatých s divadlem - tragédie lyrique, comédie lyrique a opéra-ballet a samozřejmě původní hudby pro baletní kreace. Z jeho pěti velkých oper - Hippolyte et Aricie , Dardanus , Platée , Les Boréades a Anacréon zde chybí ukázka pouze z poslední z nich. (Je zde i baletní hudba - La NaĘssance d'Osiris .) Minkowski a jeho Les Musiciens du Louvre představují tuto hudbu s nefalšovaným espritem, radostí a s technickou suverenitou, nad kterou se místy až tají dech. Pro ty, kteří měli to štěstí být svědky skvělého pražského koncertu těchto umělců pod záštitou České filharmonie před několika lety, bude tento typ hudby a virtuózní způsob interpretace důvěrně známý, pro ostatní to může být příjemný objev.

Vydavatel: Archiv Produktion/Universal Music

EAN: 4745142

Nahráli: Les Musiciens du Louvre - Grenoble, Marc Minkowski

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.